Star Citizen väntas kräva omkring 100 GB lagringsutrymme

Star Citizen väntas kräva omkring 100 GB lagringsutrymme

Kommande rymdliret Star Citizen väntas ställa skyhöga hårdvarukrav, något som inte enbart gäller processorer och grafikkort. Nu framgår att klienten beräknas landa på hela 100 GB.

Rymdfantaster har flockats kring Star Citizen, som med veteranen Chris Roberts i spetsen hittills håvat in närmare 75 miljoner dollar i gräsrotsfinansiering. Grundaren har från start varit tydlig med ambitionen att han inte vill göra ett spel utan bygga ett universum, någonting som väntas kräva påkostad hårdvara att driva runt.

As I have already said, I would not count on this. The game compression and asset removal is unlikely to yield such high gains that we will be able to reduce our client size to 30-40gb. The size and number of assets that are left to deliver means that our client size is much more likely to be 100gb.

Spelet är idag långt ifrån färdigställt och består av allehanda moduler, vilket gör det svårt att uppskatta titelns anspråk på lagringsutrymmet. En användare på spelets officiella forum uppskattade att det skulle landa på relativt vanliga 30–40 GB, men fick sedan som svar av utvecklaren Jeremy Masker att antalet komponenter som är kvar talar för att det kommer ligga på runt inget mindre än 100 GB.

Also, yes we are optimizing game patching for speed and to only deliver diffs, but this is unlikely to reduce actual patch size. Again, each patch has 100s of assets, each of these assets are at times 200mb, this leads to 2-6gb patches, and if we end up doing a file type re-factor and have to re-download 30-40% of the assets on the hard-drive, then the patch will be 14-20gb.

Masker påpekar samtidigt att det bara är början. Framtida uppdateringar tros landa på 2–6 GB snarare än ett par enstaka hundra megabyte. Det här förutsätter att inga signifikanta ändringar görs i klienten, vilket betyder att vissa uppdateringar kan komma att innebära nedladdningar på 14–20 GB.

Star Citizen väntas lanseras någon gång under 2016 för PC/Windows. Utvecklarna har även lovat en version för Linux.

Kommentarer till artikeln

132 debattinlägg

Skicka en rättelse
21

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

45

Patentansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en patentansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

2

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

24

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

37

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

33

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

10

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

13

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

22

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer

29

Destiny 2 Beta med Kenneth och Emil

Det är betatid för kommande Destiny 2. Kenneth och Emil sitter laddade i studion, redo att servera första tankar och upplevelser från spelet. Läs mer