Det råder knappast någon brist på bildpunkter i dagens mest påkostade telefoner. I dagsläget är 2 560 x 1 440 pixlar vanligt förekommande i toppskiktet och senare under året väntas 4K UHD bli den nya toppnoteringen. Samtidigt blir rösterna mot de stigande upplösningarna alltmer högljudda, då många anser att fördelarna inte längre väger över nackdelar som ökad strömförbrukning.

Ett område där skärmpanelerna kan användas och dessutom inte behöver uppfylla samma strikta krav på energiåtgång är virtuell verklighet, där upplösningar bortom 4K UHD eller 3 840 x 2 160 pixlar kommer krävas för att göra pixlarna oskiljaktiga och eliminera myggnätseffekten (eng. screen door) som uppstår när användaren kan se avståndet mellan bildpunkterna.

Det här trycker Leap Motions Andrew Littlefield på under en presentation, där han beskriver 4K UHD i telefoner som "inte superbra" i telefoner men bra för virtuell verklighet. Här lyfter han fram Sharps senaste skärmpanel på 5,5 tum, som ger en punkttäthet på hela 806 pixlar per tum (ppi). Detta kan jämföras mot 576 ppi på Samsung Galaxy S6, som har en av de kommersiellt punkttätaste skärmarna idag.

Intressant är att skärmpanelen kan hitta in i VR-headset redan senare under året, det skriver AMD:s säljchef Roy Taylor på Twitter. Det här är tidigare än någon gång under 2016 som Sharp tidigare aviserat om.