Oculus Rift CV1 i högupplösta bilder

Efter tillkännagivandet att den första konsumentversionen av Oculus Rift släpps i början av nästa år tillkommer fler uppgifter om de efterlängtade VR-glasögonen.

Efter åratal av rykten och spekulationer står det klart att lanseringen av den första konsumentanpassade utgåvan av Oculus Rift äger rum i det första kvartalet 2016. Exakt vad detta innebär ska avslöjas under de kommande veckorna, men redan nu går det att dra en del slutsatser av den senaste tidens nyhetsskörd.

oculus-rift-cv1-full-enhanced.jpg
oculus-rift-cv1-front-enhanced.jpg
oculus-rift-cv1-front-enhanced.jpg

Integrerade hörlurar.

oculus-rift-cv1-full-enhanced.jpg

Mystisk skjutreglage.

oculus-rift-cv1-full-enhanced.jpg

Gummi- och textilbeklädnad.

I högupplösta renderingar som publicerats av Road to VR går det att upptäcka flera intressanta detaljer. Det kanske mest uppenbara är att Oculus inte hakar på den utsmyckade gamingsvängen utan väljer att stanna kvar vid en mattsvart konstruktion utan några större designmässiga utsvävningar.

Den mattsvarta plasten kombineras med vad som ser ut att textilklädda områden runt linserna. På ena långsidan återfinns ett mystiskt skjutreglage, som mycket väl kan vara till för att justera avståndet till linserna. Det kan också tänkas vara ett volymreglage eller något slags lås för linsskydd.

I övrigt är konstruktionen mycket lik tidigare prototyper med integrerade och halvtäckande hörlurar, som ger någon form av positionsbaserat surroundljud. Det är mycket möjligt att dessa är avtagbara och kan ersättas av vanliga hörlurar. Sist men inte minst är den skarpa versionen sannolikt något mindre och lättare än föregångarna.

Bx_nSpdIYAA5Iqc.jpg

Prototypen "Crescent Bay"

Crescent-Bay-Front-on-Light.0.jpg

Baseras på Crescent Bay

Den första konsumentversionen (CV1) av Oculus Rift baseras på den senaste prototypen Crescent Bay, vars exakta specifikationer ännu inte avslöjats. Det är däremot känt att den innehåller en skärm per öga med högre sammanlagd upplösning än 1080p (DK2), sannolikt någonstans kring 2 560 x 1 440 pixlar.

En annan finess är 360-graders rörelsepårning, där en medföljande kamera avläser användarens position i rummet. Konsumentversionen ska ta detta ett steg längre och vara anpassad för både sittande och stående användning, vilket antyder om att kameran uppgraderats för att täcka in ett större område.

Fler detaljer inom kort

Med ett lanseringsdatum i sikte kommer fler detaljer om den konsumentanpassade utgåvan av Oculus Rift att avslöjas under de närmaste veckorna. Det inbegriper mer information om hårdvaran, mjukvaran och kanske en och annan nyhet om de inledande speltitlarna.

Samtidigt ska Oculus berätta mer om utvecklingen av tillhörande handkontroller och inmatningsmetoder, som just nu anses vara en av de största utmaningarna inför kommersialiseringen av VR-tekniken.

Kommentarer till artikeln

48 debattinlägg

Skicka en rättelse
101

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

9

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

63

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

37

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

42

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

28

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

49

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

115

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer