The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Nya uppgifter gör gällande att utvecklarna bakom The Witcher 3 tvingas skruva ned grafikinställningarna för att passa spelkonsoler, något som även påverkar PC-versionen.

Även om den senaste generationens spelkonsoler innebär en rejäl uppgradering från föregångarna finns inte tillräckligt mycket kraft för att de enklare spelmaskinerna ska kunna mäta sig med påkostade gamingdatorer. Det tvingar utvecklarna att i första hand kompromissa med upplösning och bildfrekvens, i andra skala ned påkostade visuella effekter.

witcher3_en_screenshot_the_witcher_3_wild_hunt_screenshot_24_1920x1080_1425653246.jpg

Lägre ritavstånd eller draw distance är en av kompromisserna i The Witcher 3.

In game development you simply just don’t explain it like this. It isn’t something a developer ever wants to admit to because it would make us look bad even if it is plain as day.

  • Level of horizon detail (essentially the draw distance had to be completely tuned down to tax the consoles less)

  • Volume based translucency

  • Ambient occlusion and foliage density / tree count

  • Flexible water simulation / tessellation we resorted to a (script texture effect similar to most games than physical based simulation)

  • Ground/building tessellation

  • Forward lit soft particles (this is the fire, smoke, fog that you would encounter while going through thick terrain into open space)

  • Real-time reflections in the water are completely off and replaced with a cheaper render solution estimator (this is a primary reason blood splatter was also removed from water)

Enligt Usman Ihtsham på spelbloggen What if Gaming gäller det inte minst kommande The Witcher 3. Enligt en anonym källa ger den skarpa versionen av spelet betydligt sämre bildkvalitet än den tidiga utgåvan som visades upp vid tillkännagivandet 2013, något som inte enbart sägs spelkonsolerna utan även den uppmärksammade PC-versionen.

Källan radar upp en uppsjö grafiska finesser som antingen är borttagna eller nedbantade, vilket bland annat inbegriper lägre ritavstånd (eng. draw distance), färre träd och mindre växtlighet, volymetrisk transparens, vattensimulering, reflektioner samt avgränsad tesselering.

I praktiken sägs PC-versionen ge samma visuella upplevelse som konsolversionerna, undantaget högre upplösning och tillgång till avancerad simulering av hår via Nvidia Gameworks. Det sistnämnda är dock reserverat för grafikkort i Geforce-serien.

The Witcher 3: Wild Hunt släpps den 19 maj till PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One.

Kommentarer till artikeln

232 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

45

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

122

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

27

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer

28

Testpilot: Synology DiskStation DS916+

Testpiloten TheMadPanda tar en närmare titt på Synologys Diskstation DS916+, en NAS-enhet som kommer utrustad med en fyrkärnig processor och plats för fyra stycken hårddiskar. Läs mer

15

Besök SweClockers och AOC Agons monter på Dreamhack Summer 2017

Det vankas LAN-fest i Jönköping och på plats är SweClockers och AOC Agon med en monter, där vi under flera dagar bjuder på mängder av aktiviteter, panelsamtal och häng med redaktionen. Läs mer

27

Fredagspanelen 135: Radeon Vega Frontier Edition, AMD Threadripper och Intel Core i9

Jonas och Kenneth tar sig an den senaste veckans nyhetskavalkad från AMD och känner hur världens största mässa för datorkomponenter, Computex, närmar sig med stormsteg. Läs mer

34

Microsoft Surface Pro hittar ut på bild

Inför Microsofts kommande Surface-evenemang hittar nu bilder ut på en av produkterna som väntas visas upp, nämligen en uppföljare till Surface Pro 4 med namnet Surface Pro. Läs mer

34

AMD diskuterar förbättrat minnesstöd och speloptimering för Ryzen

I en ny intervju diskuterar AMD bland annat förbättrad hantering av DDR4-minne, Ryzen 3 och hur företaget jobbar med speloptimering för plattformen. Läs mer

25

AMD Radeon RX Vega för spel visas under Computex 2017

Senare under månaden drar årets upplaga av teknikmässan Computex igång. Nu meddelar AMD att de under denna visar grafikarkitekturen Vega för spel för första gången. Läs mer

73

Bungie visar Destiny 2 – blir exklusivt för Battle.net på PC

Lite mer än en månad efter att Bungie avtäckt Destiny 2 berättar de nu mer om spelet, vilket bland annat kommer med en ny kampanj, nya planeter och vapen. Läs mer