Oculus VR avslöjar systemkrav och upplösning för Oculus Rift CV1

Oculus VR avslöjar systemkrav och upplösning för Oculus Rift CV1

Inte helt överraskande kommer det att krävas en hel del för att dyka in i den virtuella verkligheten. Oculus VR avslöjar nu systemkraven för den konsumentanpassade versionen av glasögonen Rift.

För den som läser SweClockers kommer det inte som någon överraskning att hög upplösning får systemkraven att skjuta i höjden och att det blir ännu svettigare för den som dessutom vill ha mer än 60 bilder per sekund. Det gäller inte enbart datorskärmar utan är precis lika sant för det nya generationens VR-glasögon.

riftblog.png

Presence is the first level of magic for great VR experiences: the unmistakable feeling that you’ve been teleported somewhere new. Comfortable, sustained presence requires a combination of the proper VR hardware, the right content, and an appropriate system.

Rekommenderade systemkrav för Oculus Rift CV1

  • Nvidia Geforce GTX 970, AMD Radeon R9 290 (högre eller motsvarande)

  • Intel Core i5-4590 3,7 GHz (högre eller motsvarande)

  • 8+ GB primärminne

  • HDMI 1.3-kompatibel videoutgång

  • 2 st. USB 3.0-portar

  • Windows 7 SP1 eller senare

Nu tar Oculus VR bladet från munnen och avslöjar systemkraven för den första konsumentanpassade utgåvan av glasögonen Oculus Rift. I vanlig ordning är systemkrav ingen exakt vetenskap, men Oculus betonar att det kommer att behövas en hel del kraft under huven för att på allvar dyka in i den virtuella verklighet.

Först och främst behövs ett grafikkort av senaste snitt, ett Geforce GTX 970 eller Radeon R9 290 eller högre. Därutöver rekommenderas en fyrkärnig processor ur generation Intel Haswell med höga klockfrekvenser och minst 8 GB primärminne, eller allra helst mer. För att överhuvudtaget kunna ansluta glasögonen krävs en ledig HDMI 1.3 och två USB 3.0.

Eve: Valkyrie är ett av de första spelen som från grunden utvecklas för virtuell verklighet.

Tre gånger mer krävande än 1080p

I ett blogginlägg motiverar chefsarkitekten Atman Binstock de rekommenderade systemkraven och passar samtidigt på att avslöja upplösningen. Oculus Rift CV1 innehåller 2 160 × 1 200 pixlar uppdelat på två skärmar. Det ger i praktiken 1 080 x 1 200 pixlar per öga.

Uppdateringsfrekvensen är 90 Hz och tillsammans med skräddarsydda renderingstekniker innebär det att grafikkortet måste klara av att behandla cirka 400 miljoner pixlar (med shaders) per sekund. Uppskattningsvis kommer ett typiskt VR-spel att kräva cirka tre gånger mer beräkningskraft än motsvarande traditionell speltitel i upplösningen 1080p.

Det kan samtidigt vara värt att notera att så gott som inga utom de allra mest extrema bärbara datorerna lever upp till rekommendationen och att alla former av integrerade grafikdelar (IGPU/APU) är hopplöst ute ur leken.

Enbart stöd för Microsoft Windows

Samtidigt meddelar Oculus VR att det inledningsvis enbart blir stöd för Windows. Utvecklarna avser att någon gång i framtiden även skapa drivrutiner och andra verktyg till Linux och Apple OS X, men vågar inte tala om någon tidsplan. Den som införskaffar Oculus Rift vid lanseringen i det första kvartalet 2016 är således begränsad till Windows 7 och senare versioner av Microsofts operativsystem.

Kommentarer till artikeln

124 debattinlägg

Skicka en rättelse
17

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

13

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

26

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

29

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

7

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

13

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

22

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer

28

Destiny 2 Beta med Kenneth och Emil

Det är betatid för kommande Destiny 2. Kenneth och Emil sitter laddade i studion, redo att servera första tankar och upplevelser från spelet. Läs mer

135

Regeringens utredare vill ge svensk polis rätt att avläsa datorer i hemlighet

I takt med att allt mer information krypteras försvåras polisen arbete. Regeringens utredare kommer därför lägga fram ett lagförslag som tillåter polisen att läsa av misstänktas datorer i hemlighet. Läs mer

42

Windows 10 Creators Update inkompatibel med vissa Intel-processorer

Bara två år efter lanseringen av Windows 10 stöter vissa Intel-processorer på patrull i samband med senaste uppdateringen Creators Update. Läs mer

5

Acer kan bli först ut med processor ur Intels arkitektur Coffee Lake

Intels arkitektur Coffee Lake lanseras senare under året, och nu avslöjas en av de första modellerna med processorn, där bland annat fler kärnor står på menyn. Läs mer

13

AMD Ryzen Threadripper kan ackompanjeras av sluten vattenkylning

Inför den stundande lanseringen av Ryzen Threadripper gör nya uppgifter gällande att medföljande vattenkylning kan vara aktuellt. Läs mer