Sony bildar spelstudio exklusivt för VR-spel

Sony bildar spelstudio exklusivt för VR-spel

I upptakten till lanseringen av de egna glasögonen Project Morpheus tar Sony det säkra före det osäkra och grundar en egen spelstudio inför satsningen på virtuell verklighet.

Det kan tyckas vara mycket snack och lite verkstad, men teknikjättarna menar allvar med satsningen på virtuell verklighet och arbetar inte enbart med att utveckla glasögon utan även med att ta fram innehåll. Nu framkommer det att Sony inte vågar förlita sig på tredjepartsutvecklare utan tar den långa vägen och startar upp en egen avdelning för VR-spel.

Sony-Project-Morpheus2.jpg

VR-glasögonen Sony Project Morpheus för Playstation 4.

An exciting and rare opportunity to join an ambitious new studio to create original games exclusively for Project Morpheus, PlayStation's VR platform. Based in the North West of England, we aim to build a small but highly experienced team who want to build great games to showcase this exciting new immersive technology.

Ett gäng jobbannonser på Sonys brittiska webbplats Playstationjobs.co.uk skvallrar om att den japanska speljätten är på väg att grunda en ny spelstudio i nordvästra England. Enligt beskrivningen planerar Sony att att bilda ett "litet men mycket erfaret team" med uppdraget att skapa spel helt och hållet anpassade för glasögonen Project Morpheus.

Enligt Eurogamer utvecklas även VR-spel vid Sony i London, samtidigt som Playstation-makaren arbetar med att övertyga tredjepartsutvecklare till att våga satsa på tekniken. Glasögonen Project Morhpeus är avsedda för Playstation 4 och väntas dyka upp någon gång i början av nästa år.

Kommentarer till artikeln

26 debattinlägg

Skicka en rättelse
11

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

14

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

24

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

16

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

45

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

11

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

30

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

40

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

35

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer