Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering
Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering
Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering
Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering

Oculus VR visar skarpa Rift, handkontrollen Touch och Xbox-integrering

Mängder av nyheter är på ingång från Oculus VR, som inte bara presenterar den skarpa versionen av glasögonen Rift utan även handkontrollen Touch och ett samarbete med Microsoft.

Torsdagskvällens presskonferens handlade varken om tekniska genombrott eller storslagna framtidsvisioner. Istället passade Oculus VR på att förbereda publiken inför vad som komma skall på spelmässan E3 2015. På dagordningen står den skarpa versionen av glasögonen Oculus Rift, en skräddarsydd handkontroll för virtuell verklighet och nära samarbeten med såväl mjukvarujätten Microsoft som en uppsjö mindre spelutvecklare.

oculus_rift_0021_Layer 0.jpg
oculus_rift_0019_Screenshot (8).jpg
oculus_rift_0016_Screenshot (20).jpg
oculus_rift_0015_Screenshot (28).jpg

Först och främst premiärvisas den skarpa versionen av Oculus Rift. Glasögonen, vars tekniska specifikationer redan är kända, är klädda av textil och utformade för bekväm användning med ställbara band och låg vikt. Skjutreglaget på undersidan används för att justera avståndet mellan linserna för att glasögonen ska passa olika ansiktsformer.

Därutöver återfinns inbyggda hörlurar särskilt anpassade för att ge god inlevelse i just VR-spel. Den som vill kan dock enkelt lossa öronkuddarna och istället använda ett par egna hörlurar.

oculus_rift_0014_Screenshot (34).jpg
oculus_rift_0009_Screenshot (43).jpg

Windows 10 och Xbox One

Till Oculus Rift medföljer inte enbart en stativmonterad kamera för att avläsa rörelser utan även den trådlösa handkontrollen från spelkonsolen Xbox One. Det motiveras av att spelutvecklare behöver kunna förutsätta att användarna har tillgång till en handkontroll, där en modell av det mer traditionella slaget också sägs fungera bäst i många typer av konventionella spelgenres.

Samtidigt tillkännages ett samarbete med Microsoft. Med det nya operativsystemet Windows 10 är det möjligt att strömma spel från Xbox One till en nätverksansluten dator. Det kommer även att inbegripa speltitlar med stöd för virtuell verklighet och Oculus Rift.

oculus_rift_0006_Screenshot (55).jpg
oculus_rift_0007_Screenshot (56).jpg
oculus_rift_0003_Screenshot (62).jpg
oculus_rift_0005_Screenshot (58).jpg
oculus_rift_0002_Screenshot (64).jpg

Oculus Touch är rörelsekontroll för virtuell verklighet

Den kanske största nyheten sparas också till sist. Oculus VR arbetar på en egen handkontroll vid namn Oculus Touch, inte helt olik Razer Hydra. Det blir en styrspak för varje hand, inte bara med traditionella knappar, avtryckare och spakar utan också med, enligt Oculus, mycket exakt rörelsespårning.

Användaren kan vifta med händerna i luften för att vidröra och manipulera objekt i den virtuella verkligheten. Dessutom klarar Oculus Touch att avläsa fingerörelser såsom ett pekande finger och "tumme upp". Av allt att döma handlar det om ett tillbehör som inte är en del av standardutgåvan av Oculus Rift utan kommer att säljas separat.

connected-bg1.jpg

Fler nyheter på spelmässan E3 2015

Den som vill veta mer om framtiden för Oculus Rift behöver inte vänta särskilt länge till utan kan se fram emot spelmässan E3 2015, som inleds den 16 juni. På plats kommer Oculus VR att visa upp produkterna från dagens presskonferens och dessutom demonstrera flera av de första speltitlarna, däribland Eve: Valkyrie, Chronos och Edge of Nowhere

Kommentarer till artikeln

42 debattinlägg

Skicka en rättelse
11

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

14

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

24

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

16

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

45

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

11

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

30

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

40

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

35

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer