Oculus VR lovar att inte ta till "konsoltaktik" med Rift

Oculus VR lovar att inte ta till "konsoltaktik" med Rift

Grundaren av Oculus VR svarar på kritiken rörande exklusiva speltitlar för Rift, där han bland annat gör gällande att merparten helt enkelt inte hade existerat utan deras finansiering.

Att Oculus VR hjälper till med finansieringen av spel kom kanske inte som nån större överraskning, men att flertalet blir exklusiva VR-headsetet Rift fick många att spå en fragmenterad framtid för konceptet, där användare kommer behöva investera i flera olika huvudbonader för att få tillgång till alla spel.

dk-controller-thumb1.jpg

Oculus Rift med rörelsekontrollerna Touch.

Det har lett till ett uppror på Reddit med uppmaningen att alla som inte vill stödja "konsoltaktik på PC" inte bör köpa Rift. Det här är en klar gliring mot spelkonsoler, där det hör till vanligheten att framförallt Microsoft och Sony ingår exklusiva avtal med tredjepartsutvecklare för att låsa deras titlar till respektive plattform.

What we are doing is working with external devs to make VR games. These are games that have been 100% funded by Oculus from the start, co-designed and co-developed by our own internal game dev teams. The majority of these games would not even exist were we not funding them.

Kontroverserna har fått självaste grundaren av Oculus VR, Palmer Luckey, att delta i diskussionstråden. Där skriver han att bolaget inte betalat för exklusivitet, utan att de helt och håller finansierar speltitlarna, och att merparten helt enkelt inte hade blivit verklighet utan deras finansiering.

Vidare tillägger han att det är svårt att göra kvalitativt innehåll för ett VR-headset och att försöka stödja andra plattformar till lanseringen inte är en prioritet. Om detta betyder att de Rift-exklusiva speltitlarna, som trots finansiering av Oculus VR skapas i samarbete med tredjepartsutvecklare, kommer till andra headset längre fram i tiden framgår däremot inte.

Han förtydligar även att målsättningen inte är att skapa en låst plattform eller ett "Oculus ekosystem", utan att det är fritt fram för utvecklare att ta fram spel för Rift och sedan distribuera dem fritt. Som nuvarande exempel tar han upp att bolaget redan stödjer Samsung Gear VR utöver sin egen hårdvara.

Nämnvärt är att Oculus VR inte enbart investerar i spel med syfte att göra dessa exklusiva Rift. Bolaget har även inrättat en fond på 10 miljoner dollar som används för att hjälpa oberoende tredjepartsutvecklare, som utan förbindelser kan använda resurserna till att skapa spel som även är kompatibla alternativa VR-plattformar.

Kommentarer till artikeln

30 debattinlägg

Skicka en rättelse
21

Snabbtitt: Corsair One Pro

Corsair ger sig ut på nya jaktmarker med färdigbyggda speldatorer. Vattenkylda Corsair One Pro med Core i7-7700K och Geforce GTX 1080 under huven dyker in i testlabbet för en snabbtitt! Läs mer

25

Vulkan med flera grafikkort är inte låst till Windows 10

Inom kort väntas det bli möjligt att använda Vulkan med mer än ett grafikkort. Nu meddelar utvecklarna av Vulkan att stöd för detta kommer finnas på såväl Windows som Linux. Läs mer

23

Krönika: "Lita på det gröna hänglåset?"

Det gröna hänglåset i webbläsaren är bra, men kan invagga användare i falsk trygghet. Det menar gästkrönikören Karl Emil Nikka, och presenterar samtidigt möjliga lösningar på problemet. Läs mer

44

Qualcomm Snapdragon 835 i tidiga prestandatester

Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 835 introduceras inom kort i ett flertal flaggskeppstelefoner, men redan nu har utvald media fått chansen att prestandatesta denna. Läs mer

65

Alina Systems går i konkurs

Efter en misslyckad företagsrekonstruktion under förra året har nu den Uppsala-baserade datoråterförsäljaren Alina Systems försatts i konkurs. Läs mer

40

Nintendo svarar om anslutningsproblemen i Joycon-kontrollerna hos Switch

Efter ett flertal rapporter om krånglande Joycon-kontroller hos spelkonsolen Switch tar Nintendo bladet från munnen och släpper ett officiellt uttalande om problemen. Läs mer

123

Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Trots föreläggande från Post- och telestyrelsen meddelar nu Telia att de utökar sin fri surf-kampanj, där kunder nu kan använda exempelvis Viber utan extra kostnad. Läs mer

21

MSI förbereder stöd för XMP-profiler ihop med AMD Ryzen

Inom kort blir det möjligt för användare av MSI:s AM4-baserade moderkort att använda sig av minnesprofilen XMP för att lättare kunna ställa in hastighet och latenser för berörda moduler. Läs mer

15

Två medlemmar vinner ljudprodukter från Blue Microphones

Efter att ha sökt igenom bidragen har nu juryn utsett två vinnare i Blue Microphones tävling, vilka vinner varsitt paket innehållande hörlurar och mikrofon signerade av Ninjas in Pyjamas. Läs mer

5

Testpilot: Förhandstitt på AOC Agon AG251FZ

Häng med när testpiloten David Kvist tar en snabbtitt på den kommande testprodukten Agon AG251FZ, AOC:s senaste spelskärm med en bilduppdateringsfrekvens på 240 Hz. Läs mer

13

Epicgear lanserar uppdaterad Morpha X med RGB-belysning

Taiwanesiska Epicgear uppdaterar spelmusen Morpha X RGB med bland annat färgrik belysning, men behåller samma modulära egenskaper som tidigare modell. Läs mer

72

Corsair lanserar Vengeance RGB – minnen med mjukvarustyrd belysning

I enlighet med trenden att allt i datorn ska lysa i regnbågens färger släpper Corsair nu lös Vengeance RGB, en serie DDR4-minnen med integrerad kabelfri belysning. Läs mer