Asus ultrabreda och välvda gamingskärm ROG Swift PG348Q dröjer till 2016

Asus ultrabreda och välvda gamingskärm ROG Swift PG348Q dröjer till 2016

Om knappt en vecka avslöjas specifikationerna för Asus ytterst påkostade gamingskärm ROG Swift PG348Q, men den som står beredd med plånboken får hålla ut ett tag till.

På Computex i juni presenterade Asus en rad nya gamingskärmar. Bland höjdpunkterna syns inte minst stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser med antingen AMD Freesync eller Nvidia G-Sync, men även nya och uppdaterade skärmpaneler. En av dessa är en ultrabred och dessutom välvd modell i jätteformat.

Asus-PG34Q (2 of 6).jpg
Asus-PG34Q (3 of 6).jpg

Kommande Asus ROG Swift PG348Q ingår i den påkostade gamingserien med samma namn och mäter 34 tum med bildförhållandet 21:9. Den välvda panelen är av IPS-typ och innehåller 3 440 × 1 440 pixlar, vilket ackompanjeras av en futuristisk design där ROG-logotypen projiceras mot skärmens underlag.

I dagsläget är specifikationerna varken fullständiga eller fastställda, men än så länge talas det om stöd för Nvidia G-Sync, Nvidia ULMB, "minst" 60 Hz uppdateringsfrekvens (sannolikt högre) och 178 graders betraktningsvinklar. Därutöver tillhandahålls både Displayport och HDMI.

Den som står beredd med plånboken får dock vara beredd att vänta. Asus planerar att tillkännage fler detaljer på mässan IFA 2015 i början av nästa vecka, men säljstarten beräknas inte inledas förrän i det första kvartalet 2016. Några prisuppgifter är ännu inte kända.

38

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

58

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer