AMD: "Fullt stöd för DirectX 12 finns inte"

AMD: "Fullt stöd för DirectX 12 finns inte"

Efter ett smärre angrepp rycker oväntat nog AMD ut till konkurrenten Nvidias försvar och påminner om att ingen grafikprocessor klarar allt i Microsofts nya grafikgränssnitt DirectX 12.

BR1cQ6s4.jpg

Nvidia befinner sig än en gång i hetluften efter att spelstudion Oxide Games uppmärksammat att de senaste grafikprocessorerna med arkitekturen Maxwell inte klarar Async Compute, som anses vara en viktig funktion i DirectX 12. AMD var inte sena med att ge konkurrenten en känga, men nu tar historien en ny vändning.

I think gamers are learning an important lesson: there's no such thing as "full support" for DX12 on the market today. [...] Here is the unvarnished truth: Every graphics architecture has unique features, and no one architecture has them all. Some of those unique features are more powerful than others.

I ett inlägg på Reddit försöker Robert Hallock på AMD gjuta olja på vågorna genom att påpeka att ingen grafikarkitektur på marknaden idag klarar DirectX 12 fullt ut, kanske för att föregå kritik om att även AMD saknar stöd för vissa delar. Han tillägger dock att en del funktioner är kraftfullare än andra.

Situationen är dock betydligt mer komplicerad än så. DirectX 12 innehåller både obligatoriska och valfria funktioner, som även kan stödjas i varierande utsträckning. Microsoft specificerar två uppsättningar minsta gemensamma nämnare under samlingsnamnen Feature Level 12_0 och 12_1.

d3d.png

Den senare är den mer kompletta och i dagsläget är det enbart Intel Skylake och Nvidia Maxwell (GM2xx) som formellt uppfyller kraven. AMD:s senaste grafikprocessorer med arkitekturen Graphics Core Next, däribland Radeon R9 Fury-serien (Fiji), stannar vid Feature Level 12_0.

Därutöver finns sammanlagt nio kapacitetsnivåer (tiers), där AMD GCN 1.2 å andra sidan klarar mer än huvudkonkurrenten Nvidia Maxwell. Dessa är uppdelade i tre vardera för resource binding, tiled resources och conservative rasterization. Många är helt valfria, andra kan stödjas i hårdvara eller emuleras med mjukvara.

I själva verket är det varken AMD eller Nvidia som är allra bäst på DirectX 12 utan processorjätten Intel. Den nionde generationens integrerade grafik i processorfamiljen Skylake uppfyller Feature Level 12_1 med högsta kapacitetsnivå inom nästintill alla områden.

dx12_fl_tiers.png

Ännu mer svårgreppbart blir det med tanke på att alla finesser inte är lika betydelsefulla. Vissa kommer att utnyttjas mer än andra och beroende på grafikprocessorns egenskaper påverka prestanda i varierande utsträckning. Det är heller inte ovanligt att en del funktioner förblir mer eller mindre oanvända till följd av svårhanterliga sidoeffekter.

Eftersom det än så länge bara finns en enda speltitel för DirectX 12 blir det därför bara en gissningslek att försöka klura ut vilka grafikprocessorer som i praktiken tjänar mest på Microsofts nya grafikgränssnitt. Den stora frågan är med andra ord långt ifrån avgjord.

Kommentarer till artikeln

70 debattinlägg

Skicka en rättelse
101

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

9

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

63

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

37

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

42

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

28

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

49

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

115

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer