AMD kontrar Nvidia Gameworks med öppen källkod

AMD kontrar Nvidia Gameworks med öppen källkod

Proprietär kod i svarta lådor – så väljer AMD att beskriva Nvidia Gameworks. Nästa år går bolaget upp mot ärkerivalen genom att släppa motsvarande resurser fritt på Github.

Grafikkortsjätten Nvidia har i åratal arbetat nära spelutvecklare genom programmet The Way It's Meant To Be Played, dels för att förbättra de grafiska effekterna och dels för att ge särskilda optimeringar för Geforce. Det här har inte alltid fallit i god jord hos såväl entusiaster som ärkerivalen AMD, som på senare år mött upp med det motsvarande konceptet Gaming Evolved.

RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-005.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-006.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-007.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-008.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-009.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-010.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-011.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-012.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-013.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-014.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-015.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-016.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-017.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-018.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-019.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-020.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-021.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-022.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-023.jpg
RTG Tech Summit - Software Session_FINAL FOR PRESS-page-024.jpg

I samband med bildandet av avdelningen Radeon Technologies Group, som leds av grafiklegendaren Raja Koduri, tar AMD nya tag och avser gå upp mot Nvidia med öppen källkod. Bakgrunden är främst Nvidia Gameworks, där mellanprogramvara (eng. middleware) med proprietär kod i "svarta lådor" gör det svårt för utvecklare att optimera speltitlar för olika systems hårdvara.

För att möta Nvidias svarta lådor ska AMD omfamna öppen källkod för stora delar av sina mjukvaror och verktyg för utvecklare. Initiativet som kallas "GPUOpen" kommer ge utvecklare full tillgång till effekter som hårsvall med TressFX, LiquidVR, Firerays, Firerender och Firerender SDK, samt analysverktyg.

AMD:s nya resurser med öppen källkod kommer bli tillgängliga i januari 2016 via Github. Därtill kommer alla öppna resurser gå under en MIT-licens, vilket gör att det blir fritt fram att modifiera och rentutav sälja vidare mjukvarorna.

Kommentarer till artikeln

74 debattinlägg

Skicka en rättelse
18

Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Enligt uppgifter kring Game Mode för Windows 10 är detta kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR, där läget ska minimera prestandaförlusten när det körs i bakgrunden. Läs mer

16

Sapphire lanserar Radeon RX 460 Nitro OC med fullfjädrade Polaris 11

I tysthet sjösätter Sapphire en version av Radeon RX 460 med 1 024 streamprocessorer, vilket på pappret innebär en påtaglig prestandaskillnad mot ursprungsvarianten. Läs mer

101

Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"

Windows 7 är enligt Microsoft inte längre ett säkert operativsystem, vilket är varför de nu uppmanar företagskunder att så snart som möjligt uppgradera till det modernare Windows 10. Läs mer

47

Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 12 och 14 terabyte

HGST, dotterbolag till Western Digital, avtäcker två nya hårddiskar på hela 12 och 14 TB, något som möjliggörs av gasen helium och tekniken Shingled Magnetic Recording. Läs mer

9

AMD släpper drivrutin för Resident Evil 7: Biohazard

Senare under månaden lanseras nästa del av den populära spelserien Resident Evil. I vanlig ordning innebär detta en ny drivrutin från AMD med optimeringar för speltiteln. Läs mer

30

Test: Bitfenix Whisper M 750 W

Bitfenix vill slåss mot de stora spelarna på nätaggregatsmarknaden med sin nya serie Whisper M, där gedigen elektrisk prestanda och pressad prissättning ska ge företaget en sportslig chans. Läs mer

20

Be Quiet lanserar Pure Base 600 – plånboksvänligt chassi med ljuddämpning

Tyska Be Quiet kör vidare på sin chassisatsning med introduktionen av prispressade Pure Base 600, där fokus i vanlig ordning ligger på låg ljudnivå och god modularitet. Läs mer

20

Gigabyte tillkännager Geforce GTX 1080 Aorus Xtreme Edition

Gigabyte följer nu upp sina Aorus-märkta bärbara speldatorer med ett nytt grafikkort under samma varumärke, nämligen ett Geforce GTX 1080 med uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

28

Microsofts nästa telefon kan bli hopvikbar 2-i-1-enhet

Ett nytt patent från Microsoft skvallrar om planerna för deras nästa telefonlansering, där dokumenten visar en hybridenhet som kan fungera som både telefon och surfplatta. Läs mer

147

Nintendo Switch får svenskt pris

Med endast några veckor kvar till lansering får Nintendo Switch ett svenskt pris, som ligger en bit över mångas förväntningar. Det här kan dock komma att ändras framöver. Läs mer

36

Microsoft bekräftar spelläge i Windows 10 Creators Update

Uppgifterna om ett spelläge i Windows 10 bekräftas nu av Microsoft i ett nytt blogginlägg. Funktionen lanseras i och med Creators Update och ska fungera med samtliga speltitlar. Läs mer

76

Windows 10-uppdatering introducerar problem för användare med flera skärmar

Under förra veckan släppte Microsoft en mindre uppdatering för Windows 10, vilken skapat problem för användare som spelar med flera skärmar via Nvidia Surround eller AMD Eyefinity. Läs mer