Samsung hoppar över 4K UHD-skärmar för 2016 års smarta telefoner

Samsung hoppar över 4K UHD-skärmar för 2016 års smarta telefoner

Risk för överhettning och hög strömförbrukning sätter käppar i hjulen för 4K UHD till smarta telefoner, där merparten toppmodeller kan bli utan finessen 2016.

Utvecklingen på marknaden för smarta telefoner har gått i ett rasande tempo och kanske mest tydligt är det på skärmfronten. Där har panelerna blivit allt större och för varje år har tillverkarna skruvat upp antalet pixlar, där 1 920 x 1 080 numera är vardagsmat och 2 560 x 1 440 används i många flaggskepp.

Samsung_Analyst_Day_2013_2.jpg

Presentation från Samsung Analyst Day 2013.

Nästa steg är 4K UHD eller 3 840 x 2 160 pixlar och hittills är Sony ensam om att ha tagit det klivet med telefonen Xperia Z5 Premium. Samsung har tidigare aviserat att 4K UHD ska dyka upp i framtida telefoner och likaså rivalen LG tros vara på god väg att göra detsamma.

Nu framgår dock att nästa års breda övergång till 4K UHD stött på patrull. Det här tillskrivs att varken Samsung eller LG fått tillräckligt stora beställningar från andra aktörer, vilket i sin tur kan bero på att de båda sägs tampas med överhettning och hög strömförbrukning för de högupplösta mobilskärmarna.

En annan anledning till att telefoner med 4K UHD-skärmar skjuts på framtiden är att det fortfarande saknas motsvarande högupplöst innehåll.

Källa: Digitimes.

Kommentarer till artikeln

90 debattinlägg

Skicka en rättelse
23

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

19

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

38

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer

59

Nintendo Switch utan strömningstjänster vid lansering

Strömningstjänster som Netflix kommer inte stödjas av Nintendo Switch vid lansering. Detta då Nintendo i första hand vill se till att Switch blir en så bra spelkonsol som möjligt. Läs mer

70

LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Efter några år av pyspunka upphör de sista stora TV-tillverkarna med 3D i sina senaste modeller, för att istället lägga fokus på 4K UHD, HDR och smarta funktioner. Läs mer

7

Fulkultur om tecknade serier

Folkbildning utanför finkulturens salonger fortsätter när Fulkultur sänder nytt avsnitt, som idag handlar om tecknade serier. Läs mer

37

Test: Razer Deathadder Elite

Senast att äntra testlabbet är Razers uppdaterade Deathadder Elite, där utseendet känns igen från tidigare. Istället står en uppdaterad sensor och exklusiva brytare för nyheterna. Läs mer

30

LG G6 lanseras inför Mobile World Congress

Dagen innan Mobile World Congress i Barcelona håller LG evenemang för nya flaggskeppet G6, som bland annat får en 5,7-tumsskärm med bildförhållandet 18:9. Läs mer

43

Microsoft Surface Book lanseras i Sverige

Den bärbara hybriddatorn Surface Book från Microsoft uppdaterades under förra året med en ny modell med kraftfullare prestanda och lanseras under våren för första gången i Sverige. Läs mer

97

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris. Läs mer

41

HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Valve bekräftar att nya Lighthouse-fyrar släpps till HTC Vive senare i år, vilka tack vare en ny design ska bli billigare, tystare och mer energieffektiva. Läs mer

29

Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Enligt uppgifter kring Game Mode för Windows 10 är detta kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR, där läget ska minimera prestandaförlusten när det körs i bakgrunden. Läs mer