Oculus levererar slutgiltig version av Rift och SDK 1.0 till utvalda utvecklare

Oculus levererar slutgiltig version av Rift och SDK 1.0 till utvalda utvecklare

Trots en stundande lansering av Oculus Rift saknar utvecklare tillgång till den slutgiltiga hårdvaran och mjukvaran, någonting bolaget nu vill komma tillrätta med.

Det blåser upp till storm på marknaden för virtuell verklighet. Efter flera år av väntan lanseras VR-headseten från de stora teknikjättarna under första och andra kvartalet 2016, och även om de potentiella användningsområden är många är det initialt spel som är i fokus.

If you’re shipping a Rift title in Q1, you’ll need early access to Rift hardware and new platform features to finalize your game or application. The Rift SDK 1.0 and runtime include features tied to the consumer product, so we’ve currently limited the release to developers putting final touches on launch titles.

Trots en stundande lansering är det få som har tillgång till den slutgiltiga hårdvaran för respektive plattform. Det här vill Oculus VR nu komma tillrätta med genom att ge utvecklare tillgång till mjukvara och en tidig version av hårdvaran som motsvarar slutprodukten.

Bolaget påpekar dock att antalet enheter i dagsläget är begränsat. Den som avser släppa ett spel eller annan mjukvara för Oculus Rift inom en nära framtid får därför skicka in en ansökan, varpå VR-bolaget kan ta ställning till när och om utvecklaren ska få tillgång till de sista bitarna som krävs för att färdigställa sin mjukvara.

Lanseringen av Oculus Rift äger rum under första kvartalet 2016, samma period som Sony planerar släppa Playstation VR. Duon får sällskap av HTC Vive i april.

Kommentarer till artikeln

27 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

Wolfenstein II: The New Colossus provkörs hos FZ

Wolfenstein: The New Order får en uppföljare, som lovar samma täta action och vältrimmade kontroller. FZ levererar första intryck. Läs mer

31

Test: AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200

Kort innan AMD släpper lös Threadripper kompletteras Ryzen-familjen med två instegsmodeller i färska Ryzen 3-serien. Häng med till testlabbet där nykomlingarna får bekänna färg. Läs mer

23

AMD släpper Radeon Crimson Relive 17.7.2

AMD fortsätter att slipa på drivrutinen Crimson Relive. I den senaste uppdateringen rullar företaget ut både förbättringar och nya funktioner. Läs mer

23

Nintendo har sålt 4,7 miljoner Switch-enheter sedan lanseringen

Nintendo presenterar sin andra kvartalsrapport för 2017, där det framgår att företaget sålt 4,7 miljoner enheter av Nintendo Switch sedan dess lansering i mars. Läs mer

40

EagleTree Capital förvärvar majoritet av Corsair

EagleTree Capital rapporterades tidigare i veckan ha inlett förhandlingar med Corsair om andelsköp. Nu har affären gått igenom för drygt fyra miljarder kronor. Läs mer

31

AMD talar om övergången till 7 nanometer

Övergången till 7 nanometer går inte fort och AMD:s teknikchef Mark Papermaster talar nu ut i en intervju om de många hinder som har uppstått i övergången. Läs mer

87

AMD Radeon RX Vega ryktas få prislapp i linje med Geforce GTX 1080 Ti

Det börjar dra ihop sig till AMD Vega, och nu cirkulerar de första prisuppgifterna bakom kulisserna. Toppmodellen ryktas landa i samma liga som påkostade varianter av Geforce GTX 1080 Ti. Läs mer

23

USB 3.2 är det senaste tillskottet i USB Type-C

Mängden specifikationer för överföring via USB Type-C bara växer, och senaste tillskottet utlovar fördubblad bandbredd jämfört med föregångaren. Läs mer

67

AMD Radeon RX Vega poserar i bilder och prestandatester

Om några dagar är det dags för spelorienterade Radeon RX Vega att äntra rampljuset. Nu har läckta bilder och prestandaresultat letat sig ut på nätet. Läs mer

44

Adobe dödförklarar Flash efter 2020

Efter många års tjänst tillkännager Adobe att insticksmodulen och mediaformatet Flash kommer nå vägs ände och pensioneras år 2020 till förmån för öppna standarder. Läs mer

29

AMD Ryzen Threadripper lanseras 10 augusti

Nya uppgifter bekräftar lanseringsdatum för AMD Ryzen Threadripper. Den 10 augusti når flaggskeppet butik. Läs mer

12

Microsoft utvecklar en egen AI-krets för Hololens 2

Microsoft jobbar på nästa generation av AR-headsetet Hololens, och ska förstärka upplevelsen genom att bygga en egendesignad krets för artificiell intelligens. Läs mer