Ultra HD Premium-licensen säkrar bildkvaliteten

Ultra HD Premium-licensen säkrar bildkvaliteten

Att Ultra HD– och 4K-upplösning innebär fler pixlar är inte oväntat. Bildkvalitet är dock mer än enbart pixlar, något man från branschhåll ämnar säkra upp via en ny licens.

UHD Alliance är en sammanslutning mellan aktörer från alla sidor av branschen, bland annat Sony, LG, Samsung, Panasonic, Netflix, Dolby, Universal och Disney. Nu har organisationen valt att definiera en licensierbar standard kallad Ultra HD Premium. Med licensen specificeras mer exakt vad som gäller för tv-apparater och innehåll, samt även själva skapandet av innehåll.

Syftet med Ultra HD Premium-licensen är att låta begreppet "Ultra HD" kliva förbi rollen som enbart något som handlar om mängden pixlar. Detta genom att anamma den teknikutveckling som skett senaste åren. Det innefattar bland annat saker som HDR och utökade färgrymder.

The diverse group of UHDA companies agreed that to realize the full potential of Ultra HD the specs need to go beyond resolution and address enhancements like HDR, expanded color and ultimately even immersive audio. Consumer testing confirmed this,” säger, Hanno Basse, ordförande för UHD Alliance.

LG-UHD-TV-4K-1.jpg

High Dynamic Range (HDR) är nästa stora kliv för bildkvalitet. HDR-teknik i det här sammanhanget innebär ett större dynamiskt omfång både i fråga om att fysikaliskt kunna prestera både mer ljus och mindre ljus/bättre svärta (högre kontrastförhållande) och att samtidigt täcka in fler nyanssteg (högre bitdjup). Hit hör också ett större färgomfång än nuvarande HDTV-standard vilken baseras på vad som under tidiga 90-talet var praktiskt möjligt med bildrörsteknik.

Problemet med ny teknik är att det finns många varianter där andra är mer eller mindre lyckade än andra. Det har sålts många HDR-kapabla TV-apparater under 2015 men det har inte funnits några tydliga krav på exakt vad denna kapacitet ska innebära. I första hand är det TV-apparater det handlar om men i förlängningen påverkar det också utbudet på skärmsidan för datorer och även mobila enheter.

Kraven på skärmpaneler för Ultra HD Premium ser ut som följer:

  • 3 840 × 2 160 pixlar

  • 10 bitars färgdjup

  • Signalmässig representation av BT.2020-färgrymd

  • Reproducerad färgrymd: mer än 90 procent av DCI-P3-färgrymd

För HDR-kapabla skärmpaneler krävs också följande:

  • Följer SMPTE ST2048 EOTF, så kallad ”HDR-gamma” som tar tillvara på nyansteckningen i framför allt skuggor och högdagrar

  • En kombination av antingen över 1000 cd/m2 maximal ljusstyrka med 0,05 cd/m2 eller lägre för svart.

  • Alternativt: över 540 cd/m2 respektive 0,0005 cd/m2.

Detta motsvarar ett kontrastomfång om 20 000:1 eller 1 080 000:1, att jämföra mot en genomsnittlig LCD-panel som klarar kring 1 000:1. Exakt hur och under vilka simultanförhållanden dessa värden ska kunna verifieras framgår dock inte. Det andra alternativet är antagligen skräddarsytt för LG:s OLED-paneler.

Mer detaljer och information finns i pressmeddelandet från UHD Alliance

► Läs alla artiklar från #ces-2016

Kommentarer till artikeln

54 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

Live: Nintendo-kväll med Geeks Gaming

Häng med när Geeks Gaming spelar både nytt och gammalt från Nintendo. Galleriet kommer uppdateras löpande från kvällens gång. Läs mer

Blixtsnabb SSD-lagring bakom lucka tio

  • igår 12:00

Det är dags för den tionde luckan i Geeks Julkalender, och här erbjuder Inet ett förmånligt pris på en rymlig SSD. Läs mer

12

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

24

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

39

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

16

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

25

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

31

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

65

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

65

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer