EVGA introducerar expanderbara slutna vattenkylningssystem

EVGA vill göra expansion av färdigfyllda vattenkylningpaket till en enkel affär med sina kommande produkter QRC och QRG, som kommer med smidiga snabbfästen på slangarna.

Färdigfyllda vattenkylningssystem är ett populärt alternativ bland användare på jakt efter effektiv kylprestanda utan att för den delen behöva bygga något själv. Paketens slutna natur begränsar dock expansionmöjligheterna enormt för den som önskar att lägga till komponenter på samma vattenslinga, något som EVGA säger sig ha hittat en lösning på under CES 2016.

evga_quick_release-1.jpg
evga_quick_release-2.jpg
evga_quick_release-3.jpg

Företaget arbetar nämligen på en helt egen serie av slutna vattekylningssystem, där det i första vågen handlar om modellerna QRC och QRG – den förstnämnda för processorn och den sista för grafikkort. Bokstäverna QR i produktnamnet står för quick release och syftar på snabbfästena för slangarna.

Dessa snabbfästen möjliggör användaren att bryta vattenslingan utan att vätska rinner ut och därefter koppla på ytterligare ett system på samma slinga. Detta innebär att det exempelvis går att köpa till ett paket till grafikkortet och koppla in detta på samma slinga som den ursprunliga processorkylningen.

Tanken från EVGA:s sida är att rulla ut ett antal olika paket med varierande radiatorstorlekar och moduler för komponenter. De första produkterna väntas hitta ut i butiker någon gång under våren.

► Läs alla artiklar från #ces-2016

60

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

5

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

65

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer