John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

John Carmack talar väl om Vulkan-prestanda

Trots sin roll som teknikchef på Oculus finner John Carmack tid över till att programmera, och uttalar sig nu positivt om prestandan med applikationsgränssnittet Vulkan.

John Carmack uppfann i princip 3D-motorn när han tillsammans med kollegorna hos Id Software skapade banbrytande spel som Doom och Quake. Numera jobbar han som tekniskt ansvarig hos Oculus, men finner fortfarande tid till programmering. Detta illustreras av hans uttalande på Twitter om det kommande ramverket Vulkan, som ger utvecklare lågnivå-åtkomst till hårdvaran.

På mikrobloggen skriver Carmack att prestandaförbättringarna i de senaste och tidiga drivrutinerna för Vulkan är riktigt imponerande när plattformsäkta kod används. Han tillägger också att det kommer få stor betydelse när spelmotorerna Unity och Unreal Engine får stöd för Vulkan.

Lågnivå-åtkomst till hårdvaran eller close to metal innebär att utvecklarna får mer direkt tillgång, och slipper de många kontrollmekanismer som tidigare versioner av DirectX och OpenGL använder. Det innebär bland annat möjligheten att klämma ut mer prestanda ur spel, och bättre utnyttja flerkärniga processorer vilket inte varit fallet i äldre versioner av ramverken.

När AMD presenterade Mantle var det startskottet för en snabb utveckling, där Microsoft hoppade på tåget med DirectX 12. Organisationen bakom OpenGL, Khronos Group, ville inte vara sämre och gick ut med att nästa generation kallas Vulkan, som i mångt och mycket bygger på AMD:s Mantle.

De första speltitlarna med Vulkan väntas hitta ut senare under 2016.

Kommentarer till artikeln

58 debattinlägg

Skicka en rättelse
7

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

29

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

56

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

4

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

25

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

38

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

33

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

15

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

22

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer