Elite Dangerous skippar inledningsvis Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Elite Dangerous skippar inledningsvis Oculus Rift och fokuserar på Steam VR

Med två stora VR-aktörer på marknaden finns risken för att spelmarknaden ska bli fragmenterad. Nu går utvecklarna bakom Elite: Dangerous ut med att de fokuserar på Steam VR.

För PC-marknaden och virtuell verklighet finns det två stora aktörer som slåss om konsumenternas pengar. Dels Oculus som får anses vara VR-vågens startskott, och dels HTC som har sin grund i Valves initiativ Steam VR. Med två stora aktörer finns risken för att marknaden fragmenteras med avseende på stöd i spel, och med Elite: Dangerous händer just detta.

We've supported VR for a few years now, and Elite Dangerous is arguably the world's leading VR-ready game. We want to give players the best possible VR experience however they play - it's something we talked about with Digital Foundry recently - and that means focusing our efforts. Right now, we've chosen to focus on SteamVR. We haven't cut an exclusivity deal with any VR manufacturer, and we're still working with Oculus on Rift support.

I ett officiellt uttalande till Eurogamer berättar Zac Antonaci, community-ansvarig hos spelets utvecklare Frontier, att de hoppar över officiellt stöd för Oculus Rift och fokuserar på kombinationen Steam VR och HTC Vive. Anledningen anges att Valve tillhandahöll stabila drivrutiner och en mogen utvecklarmiljö tidigare än Oculus.

Den som bestämt sig för att satsa på Oculus Rift ska dock inte tappa hoppet helt. I en uppföljande kommentar berättar Zac Antonaci att de fortsatt samarbetar med Oculus och att stöd för deras Rift-headset inte ska uteslutas. Det innebär dock att Elite: Dangerous inte kommer att stödja Oculus Rift från dag ett, eller åtminstone inte på samma nivå som för Steam VR.

HTC Vive Pre blir tillgänglig i april till ett ännu okänt pris, men rykten gör gällande att den inte blir billig. För den som spelat Elite: Dangerous fanatiskt sedan vintern 2014 och vill uppleva spelet i virtuell verklighet verkar det alltså som att valet av VR-plattform redan är fattat.

Kommentarer till artikeln

51 debattinlägg

Skicka en rättelse
25

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

28

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

69

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer