Googles AI knäcker mänskligheten i klassiska brädspelet Go

Googles AI knäcker mänskligheten i klassiska brädspelet Go

Det klassiska brädspelet Go är ett av få intelligenskrävande spel, där datorer tidigare inte har besegrat mänskliga spelare. Nu har en division inom Google ändrat på den saken.

I takt med att datorer och artificiella intelligenser (AI) har blivit mer avancerade har de lyckats besegra mänskliga mästare inom en rad olika intelligenskrävande utmaningar. Ända sedan 1997 då IBM:s Deep Blue besegrade den regerande schackmästaren Garry Kasparov har maskinerna vunnit fler och fler utmaningar

deepmind.jpeg

Det klassiska brädspelet Go är dock betydligt mer komplext än schack, och hittills har ingen artificiell intelligens lyckats knäppa mänskliga spelare på näsan. Det har nu ändrats då ett datorsystem från Deepmind, ett företag som utvecklar just artificiell intelligens och förvärvades av Google 2014, har besegrat en av världens bästa Go-spelare.

Deepminds program Alphago lyckades besegra den europeiska Go-mästaren Fan Hui i en turnering, där Alphago vann fem av fem omgångar. Programmet har ännu inte mött vad som kan kallas en världsmästare i Go, men en match mot den just nu högst ansedda sydkoreanska spelaren Lee Sedol är planerad till mars i år.

Det som gör vinsten extra imponerande är att Alphago, till skillnad från Deep Blue, inte programmerats specifikt för Go utan istället använder sig av en algoritm som låter den studera mönster i spelet och anpassa strategin efter dessa. Alphago kan alltså ses som ett första steg mot självlärande artificiella intelligenser.

Det återstår att se om Deepminds program lyckas besegra mästarna i matcherna som återstår under våren, men att detta är ett stort steg för AI verkar branschen vara eniga om. Deepminds medgrundare Demis Hassabis säger dock att mycket arbete återstår, bland annat kan Alphago inte överföra sina lärdomar till ett annat liknande spel.

Källa: Nature.

25

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

28

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

69

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer