Star Citizen får fristående enspelar- och flerspelarläge

Star Citizen får fristående enspelar- och flerspelarläge

Det ambitiösa crowdfunding-finansierade rymdspektaklet Star Citizen blir så omfattande att utvecklaren väljer att dela upp enspelarkampanjen och flerspelarläget i två separata spel.

Att Star Citizen är ett ambitiöst projekt är ingen överdrift. Det crowdfunding-finansierade spelet har slagit en rad olika rekord, där de senaste siffrorna för insamlingen ligger på strax över 107 miljoner dollar. För att ro ett så stort projekt i hamn har utvecklarna valt att bygga spelet i moduler, och detta ska nu även gälla den skarpa lanseringen av spelet.

need-for-speed.jpg

Cloud Imperium Games, utvecklarna bakom Star Citizen, meddelar nu att spelet ska delas upp i en fristående kampanj och ett flerspelarläge. Den fristående kampanjen kallas Squadron 42 och låter dig spela äventyret själv, eller tillsammans med vänner i samarbetsläge (co-op).

Det fristående flerspelarläget kommer att stöda en bestående (eng. persistent) spelvärld som kan hysas på privata servrar. Uppdelningen mellan de båda delarna kommer att ske den 14 februari, och huruvida att uppbrottet sker på Alla hjärtans dag är medvetet eller ej förtäljer inte historien.

Fram till den 14 februari kan du köpa båda paketen på spelets finansieringssida, och spara in ett par dollar i processen. Efter detta ska de båda delarna säljas separat. Lanseringslucka för Star Citizen är för närvarande okänt, men utvecklarna hävdar att spelet ska släppas under året.

Därtill pågår just nu en gratisvecka vilket innebär att alla som registrerar ett konto nu får uppleva alfaversion 2.1.2 av detta rymdepos under en veckas tid.

Kommentarer till artikeln

29 debattinlägg

10

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

13

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

23

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

15

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

45

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer

10

Google köper del av HTC:s mobilverksamhet för 9 miljarder kronor

Efter månader av rykten bekräftar nu Google att de köpt av mobiltillverkaren HTC. Detta innebär att en stor del av utvecklingsteamet bakom Pixel nu går över till att arbeta för Google. Läs mer

3

Amazon utvecklar smarta glasögon för röstassistenten Alexa

Den röststyrda assistenten Alexa har nått en bred målgrupp genom implementeringen i produkter för smarta hem. Nu uppges Amazon utveckla smarta glasögon ämnade för assistenten. Läs mer

30

Guide från forumet: Grunderna i moddning

Vill du komma igång med moddning men vet inte riktigt var du ska börja? Profilen Johan "C4B12" Nyman ger enkla tips och råd om hur du med liten insats kan komma igång! Läs mer

13

SweClockers öppnar forumdel för Streaming och videoskapande

Ny forumdel för Streaming och videoskapande öppnar på SweClockers. Här hålls det diskussioner om mjukvara, hårdvara och inställningar runt videoskapande och direktsändningar. Läs mer

40

Pimax lanserar första VR-headsetet med "8K-upplösning" via Kickstarter

Tillverkaren Pimax lanserar nu sitt nya VR-headset via Kickstarter, vilket bland annat utlovas ha både högre upplösning och större synfält än konkurrenterna. Läs mer

35

Intel Cannon Lake försenas till slutet av 2018

Övergången till 10 nanometer är en fortsatt svår nöt för Intel att knäcka. Nu rapporterar Digitimes att processorfamiljen Cannon Lake till följd av detta försenas en tredje gång. Läs mer

19

Fortsatt begränsad tillgång på NAND Flash genom hela 2017

Enligt nya uppgifter kommer tillgången på flashminne vara fortsatt låg under resterande del av 2017, något som tros innebära ökade priser på bland annat SSD-enheter framöver. Läs mer