Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

Intel: "Processorer kan komma att offra hastighet för högre energieffektivitet"

I jakten på tillverkningsprocesser bortom 7 nanometer lyfter Intel blickarna mot alternativa tekniker, som kan komma att offra hastighet till förmån för högre energieffektivitet.

Industrin arbetar på högvarv för att krympa tillverkningsprocesserna för att ta fram mer transistortäta och inte minst högpresterande kretsar. Skenande kostnader och inte minst allt lägre prestandavinster gör dock att nya vägar framåt krävs, något som nu kan vara i sikte.

intel-william-holt-832x333.jpg

Under Solid State Circuits Conference i San Francisco berättar William Holt, chef för Intels teknik- och tillverkningsavdelning, att bolaget ser en gräns för när processorer kan fortsätta tillverkas med dagens teknik. Framtida kretsar kommer därför behöva bygga på fundamentalt annorlunda tekniker.

Ändringar avser ett skifte från kiselbaserade transistorer, som utgör stommen för processorer idag. Intel vet ännu inte vilken teknik som ska ligga till grund för det kommande skiftet, men Holt pekar ut två troliga kandidater vid namn Spintronics och Tunneling Transistors.

Båda tekniker skulle kräva signifikanta förändringar i tillverkningen och skulle sannolikt behöva användas tillsammans med traditionella transistorer under en övergångsperiod. Intressant i sammanhanget är att teknikerna kan komma att få lägre hastigheter, vilket tillskrivs att kiselbaserade transistorer helt enkelt skickar signaler snabbare.

Fördelen istället för högre prestanda är att teknikerna kan förbättra kretsarnas energieffektivitet. Det här har redan demonstrerats av Toshiba, som demonstrerat minne baserat på Spintronics-tekniken som är 80 procent mer energieffektivt än traditionellt SRAM.

Dagens teknik tros hålla i två generationer till, eller omkring 4–5 år, eller fram till dess att Intel går över till 7 nanometer. Därefter blir nya tekniker aktuella och den som ligger närmast tillhands för kommersialisering är Spintronics, som bygger på att två olika tillstånd kodas in i ett kvantmekaniskt rörelsetillstånd för elektroner.

Vidare talar Holt om att Intel kanske inte blir först ut med att kommersialisera Spintronics, utan att tekniken kan komma att användas till exempelvis grafikkort så snart som 2017.

Källa: MIT Technology Review

Kommentarer till artikeln

89 debattinlägg

Skicka en rättelse
60

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

5

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

65

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer