Samsung presenterar Galaxy S7 med stöd för Vulkan-grafik på MWC

Samsung presenterar Galaxy S7 med stöd för Vulkan-grafik på MWC

Under MWC presenterar Samsung nya Galaxy S7-familjen, som i mångt och mycket påminner om Galaxy S6. En av de mer oväntade nyheterna är stöd för rendering via ramverket Vulkan.

En presentation av Galaxy S7-familjen var mer eller mindre självklart inför mässan, en förväntan Samsung uppfyller. Likt fjolåret släpper Samsung två flaggskepp, en med platt skärm och en välvd med tillägget Edge.

Samsung-Galaxy-S7.jpg
Samsung-Galaxy-S7-2.jpg

Nytt denna gång är att skärmen på Galaxy S7 och dess Edge-syskon skiljer sig åt storleksmässigt. Galaxy S7 skryter med en Super AMOLED-panel på 5,1 tum medan Edge-varianten får en välvd skärm på 5,5 tum, i båda fall med upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar. Skärmarna har dessutom stöd för att vara ständigt aktiva, en funktion som också återfinns i LG:s kommande flaggskepp G5.

Kretsuppsättningarna som används är åttakärniga Exynos-varianter och fyrkärniga Snapdragon 820-kretsar, där Qualcomms systemkrets används i de internationella varianterna. Primärminnet har ökat från 3 till 4 GB. Den interna lagringen är i båda fall 32 GB och kan expanderas med Micro SD-minneskort på upp till 200 GB.

galaxys7_ram.jpg

Enligt Samsung har både processordel och grafikdel i Galaxy S7 uppgraderats rejält, så pass att kretsarna behöver vattenkylas.

För att undvika att kretsarna överhettar har Samsung utrustat telefonerna med ett nytt vätskekylningssystem som leder vätska i ett rör som absorberar värmen. Vätskekylning kommer troligtvis behövas då grafik- och spelprestanda ska ta ett ordentligt steg framåt med Galaxy S7-familjen.

Galaxy S7 och S7 Edge blir de första telefonerna med stöd för grafikutveckling via den nyligen färdigställda grafikstandarden Vulkan. Tim Sweeney från spelföretaget Epic Games gick sedan upp på scen och demonstrerade hur Unreal Engine 4 kan köras på Vulkan och Galaxy S7.

galaxys7_vulkan.jpg

Galaxy S7-telefonerna stöder grafikrendering via Vulkan-ramverket, något som demonstrerades med spelmotorn Unreal Engine 4.

Som väntat gör Samsung ett byte från kamerasensor på 16 megapixel som användes i Galaxy S6 till en egenutvecklad kamerasensor på 12 megapixel. Den nya sensorn ska använda större pixelelement som släpper in mer ljus, och har en bländaröppning (aperture) på 1,7.

Vidare är telefonerna vattentäta enligt IP68-certifiering, vilket innebär att de kan sänkas till 1,5 meters djup under en halvtimmes tid utan att ta skada. Galaxy S7 och S7 Edge har dessutom större batterikapaciteter än tidigare – 3 000 respektive 3 600 milliamperetimmar, upp från omkring 2 600 för Galaxy S6-modellerna. Båda har stöd för trådlös laddning.

Samsung Galaxy S7 och S7 Edge kommer att lanseras den 11 mars. Den som förbeställer nu får ett Gear VR-headset på köpet. Priset för Galaxy S7 ser ut att landa på cirka 7 300 kronor medan Edge-varianten kostar cirka 8 300 kronor.

Kommentarer till artikeln

158 debattinlägg

Skicka en rättelse
1

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

20

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

168

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

31

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer

79

Nintendo Switch utan strömningstjänster vid lansering

Strömningstjänster som Netflix kommer inte stödjas av Nintendo Switch vid lansering. Detta då Nintendo i första hand vill se till att Switch blir en så bra spelkonsol som möjligt. Läs mer

97

LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Efter några år av pyspunka upphör de sista stora TV-tillverkarna med 3D i sina senaste modeller, för att istället lägga fokus på 4K UHD, HDR och smarta funktioner. Läs mer

8

Fulkultur om tecknade serier

Folkbildning utanför finkulturens salonger fortsätter när Fulkultur sänder nytt avsnitt, som idag handlar om tecknade serier. Läs mer

42

Test: Razer Deathadder Elite

Senast att äntra testlabbet är Razers uppdaterade Deathadder Elite, där utseendet känns igen från tidigare. Istället står en uppdaterad sensor och exklusiva brytare för nyheterna. Läs mer

30

LG G6 lanseras inför Mobile World Congress

Dagen innan Mobile World Congress i Barcelona håller LG evenemang för nya flaggskeppet G6, som bland annat får en 5,7-tumsskärm med bildförhållandet 18:9. Läs mer

45

Microsoft Surface Book lanseras i Sverige

Den bärbara hybriddatorn Surface Book från Microsoft uppdaterades under förra året med en ny modell med kraftfullare prestanda och lanseras under våren för första gången i Sverige. Läs mer

102

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris. Läs mer