HTC avslöjar systemkraven för Vive

HTC avslöjar systemkraven för Vive

Inför den stundande lanseringen tar HTC bladet från munnen och avslöjar systemkraven för Vive, som kräver lika mycket av datorn som huvudkonkurrenten Oculus Rift.

Det krävs hög upplösning för en bra upplevelse i virtuell verklighet, men också att bildfrekvensen är konsekvent väl över 60 bilder per sekund. Till följd av detta ställs höga systemkrav för att driva runt Oculus Rift tillfredsställande, någonting som nu visar sig vara fallet även för HTC Vive.

Systemkrav: HTC Vive och Oculus Rift

HTC Vive

Oculus Rift

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 970
AMD Radeon R9 290

Nvidia Geforce GTX 970
AMD Radeon R9 290

Processor

Intel Core i5-4590
AMD FX-8350

Intel Core i5-4590
eller motsvarande

Primärminne

4 GB eller mer

8 GB

Anslutningar

1 x HDMI 1.4 eller Displayport 1.2
1 x USB 2.0

1 x HDMI 1.3
3 x USB 3.0
1 x USB 2.0

Operativsystem

Windows 7 SP1 eller senare

Windows 7 SP1 eller senare

När HTC tar bladet från munnen framgår att systemkraven liknar Oculus Rift, i alla fall sett till de beräkningsorienterade komponenterna. Grafikkortet bör även här vara åtminstone ett Geforce GTX 970 eller Radeon R9 290, det vill säga modeller i en prisklass strax över 3 000 kronor.

Även sett till processorn faller minimikravet på en Intel Core i5-4590, men HTC till skillnad från Oculus listar även AMD:s åttakärniga FX-8350 som ett alternativ. En annan skillnad är att 4 GB primärminne ska räcka till för Vive, jämfört mot minst 8 GB för Rift.

Likt Oculus Rift kommer HTC Vive inledningsvis enbart ha stöd för Windows. När och om stöd för Linux och Mac OS X kommer är ännu inte känt, den som planerar införskaffa HTC Vive under 2016 bör såldes sitta på ett Windows-baserat system.

24

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

27

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

68

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer