Sony håller Playstation VR-evenemang i mars

Sony håller Playstation VR-evenemang i mars

Den japanska speljätten Sony kommer hålla ett Playstation VR-event i samband med GDC 2016, kort innan de första konsumentenheterna av Oculus Rift hittar ut.

Det är nu inte långt kvar innan Oculus Rift och HTC Vive intar PC-spelmarknaden. Samtidigt råder det oklarheter kring när Sonys alternativa lösning Playstation VR för Playstation 4 ser dagens ljus, någonting som inte minst späddes på efter att Gamestops VD uttalat sig om att lanseringen dröjer till hösten.

Sony-Playstation-VR-15-mars.png

Nu framgår däremot att Sony kan komma att hålla sitt utlovade lanseringsfönster "första halvan av 2016". Nu skickar den japanska speljätten ut inbjudningar till utvalda medier, som är välkomna att ta del av en presentation av Playstation VR den 15 mars i San Francisco, Kalifornien.

Nämnvärt är evenemanget är samtidigt som Game Developers Conference 2016, som pågår den 14–18 mars, men också nästan exakt två år efter att VR-headsetet först visades under GDC 2014, då under utvecklingsnamnet Project Morpheus.

Exakt vad som ska presenteras framgår inte, men att fler detaljer runt lanseringen är att vänta är ingen högoddsare. Utöver släppdatum saknas ännu några uppgifter om priset och här är det möjligt för Sony att framställa sig som ett mer tillgängligt alternativ än både Oculus Rift och HTC Vive, som förutom påkostade datorer även kostar 599 respektive 799 dollar.

Källa: Engadget.

56

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer