Microsoft lägger ned Lionhead Studios – utvecklingen av Fable Legends upphör

I ett blogginlägg överraskar Microsoft med att spelstudion Lionhead Studios avvecklas, och att Fable Legends för Xbox One samt PC/Windows därmed läggs ned.

Inför lanseringen av Windows 10 lyfte Microsoft fram Fable Legends som något av en flaggskeppstitel med DirectX 12. Speltiteln var från början tänkt för slutet av 2015 men senarelades senare till någon gång under 2016. Nu ser det dock ut som att spelet inte kommer bli av.

fable_legends2.jpg

After much consideration we have decided to cease development on Fable Legends, and are in discussions with employees about the proposed closure of Lionhead Studios in the UK. Additionally, we will close Press Play Studios in Denmark, and sunset development on Project Knoxville.

Avslöjandet kommer från Microsofts officiella Xbox-blogg och Europa-chefen Hanno Lemke, som utan att gå in på närmare detaljer meddelar att spelstudion avvecklas och att Fable Legends för såväl Xbox One som PC/Windows skrotas. Den danska studion Press Play, skaparen bakom Max och Curse of the Brotherhood, avvecklas i samband med detta.

Lionhead Studios grundades 1996 av spellegendaren Peter Molyneux och släppte 2001 kritikerrosade Black & White, som 2005 fick en uppföljare. Klart flest spel har dock släppts i Fable-serien, som tillsvidare ser ut att ha nått vägs ände.

Klicka här för att läsa hela blogginlägget

Changes at Microsoft Studios, UK and Denmark

Today, I have some difficult changes to announce that affect some of our Microsoft Studios teams and projects in the UK and Denmark.

After much consideration we have decided to cease development on Fable Legends, and are in discussions with employees about the proposed closure of Lionhead Studios in the UK. Additionally, we will close Press Play Studios in Denmark, and sunset development on Project Knoxville.

These have been tough decisions and we have not made them lightly, nor are they a reflection on these development teams – we are incredibly fortunate to have the talent, creativity and commitment of the people at these studios. The Lionhead Studios team has delighted millions of fans with the Fable series over the past decade. Press Play imbued the industry with a unique creative spirit behind games like Max: The Curse of Brotherhood and Kalimba, which both captured passionate fans. These changes are taking effect as Microsoft Studios continues to focus its investment and development on the games and franchises that fans find most exciting and want to play.

I speak for all of Xbox when I say that despite this news, we remain committed to the development communities in the UK and Europe, and Xbox will continue to support new IP and originality in the games we offer on our platforms, whether they’re AAA blockbusters like Quantum Break from Remedy, adventurous new IPs like Sea of Thieves from Rare, or unique new creations from independent developers like Moon Studios with Ori.

We have nothing but heart-felt thanks for the members of Lionhead and Press Play for their contributions to Xbox and gaming. We are committed to working closely with those affected by today’s news to find them new opportunities at Xbox, or partnering with the broader development community to help place them in jobs elsewhere in the games industry should they desire.

Visa mer
Kommentarer till artikeln

91 debattinlägg

Skicka en rättelse
1

Nintendo svarar om anslutningsproblemen i Joycon-kontrollerna hos Switch

Efter ett flertal rapporter om krånglande Joycon-kontroller hos spelkonsolen Switch tar Nintendo bladet från munnen och släpper ett officiellt uttalande om problemen. Läs mer

86

Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Trots föreläggande från Post- och telestyrelsen meddelar nu Telia att de utökar sin fri surf-kampanj, där kunder nu kan använda exempelvis Viber utan extra kostnad. Läs mer

20

MSI förbereder stöd för XMP-profiler ihop med AMD Ryzen

Inom kort blir det möjligt för användare av MSI:s AM4-baserade moderkort att använda sig av minnesprofilen XMP för att lättare kunna ställa in hastighet och latenser för berörda moduler. Läs mer

14

Två medlemmar vinner ljudprodukter från Blue Microphones

Efter att ha sökt igenom bidragen har nu juryn utsett två vinnare i Blue Microphones tävling, vilka vinner varsitt paket innehållande hörlurar och mikrofon signerade av Ninjas in Pyjamas. Läs mer

3

Testpilot: Förhandstitt på AOC Agon AG251FZ

Häng med när testpiloten David Kvist tar en snabbtitt på den kommande testprodukten Agon AG251FZ, AOC:s senaste spelskärm med en bilduppdateringsfrekvens på 240 Hz. Läs mer

12

Epicgear lanserar uppdaterad Morpha X med RGB-belysning

Taiwanesiska Epicgear uppdaterar spelmusen Morpha X RGB med bland annat färgrik belysning, men behåller samma modulära egenskaper som tidigare modell. Läs mer

64

Corsair lanserar Vengeance RGB – minnen med mjukvarustyrd belysning

I enlighet med trenden att allt i datorn ska lysa i regnbågens färger släpper Corsair nu lös Vengeance RGB, en serie DDR4-minnen med integrerad kabelfri belysning. Läs mer

146

Snabbtest: Mass Effect: Andromeda med AMD Ryzen och Intel Kaby Lake

Med färskt äventyr i ny galax är Mass Effect: Andromeda ett av årets mest efterlängtade spel. SweClockers passar på att testa nykomlingen med en uppsättning olika processorer. Läs mer

62

AMD tillkännager orsaken till Ryzen-bugg

En bugg i Ryzen-processorerna som upptäcktes nyligen kan få processorn att låsa om en viss serie instruktioner exekveras, och nu rapporterar AMD att orsaken är upptäckt. Läs mer

33

DRM-skydd snart en del av HTML5-standarden

HTML5-standarden har ersatt det mesta som tidigare krävt olika insticksmoduler, med undantag för rättighetsskydd via DRM. Detta är nu standardiseringsorganet W3C på väg att införa. Läs mer

89

Samsung Galaxy S8 prestandatestas och prissätts – kostar 7 500 kronor

Via ett nytt videoklipp hittar ett prestandatest med Samsung Galaxy S8 ut på webben, vilket visar på rekordhöga siffror och bättre prestanda än bland annat Apples Iphone 7. Läs mer

19

Nvidia släpper drivrutin för Mass Effect: Andromeda

Nvidia förbereder för Mass Effect: Andromeda med en ny drivrutin, vilken förutom optimeringar till spelet även lägger till stöd för HDR-standarden Dolby Vision i företagets grafikkort. Läs mer