Rise of the Tomb Raider får DirectX 12-stöd

Tidigare rykten bekräftas när utvecklaren Nixxes uppdaterar Rise of the Tomb Raider med ett DirectX 12-läge. Därtill tillkommer ett inbyggt prestandatest och stöd för Nvidia VXAO.

Under förra månaden florerade det rykten att Lara Crofts senaste speläventyr Rise of the Tomb Raider skulle komma att uppdateras med stöd för Microsofts färska grafikgränssnitt DirectX 12. Detta har nu visat sig stämma och i helgen rullade en färsk uppdatering ut till titeln.

Uppdateringen, som i dagsläget endast finns tillgänglig via distributionstjänsten Steam, lägger till ett DirectX 12-läge i Rise of the Tomb Raider, som enkelt aktiveras via spelets startmeny. Enligt PC-utvecklaren Nixxes har bland annat funktionen Asynchronous Compute implementerats, ihop med andra optimeringar som ska ta bättre nyttja av hårdvaran i systemet.

tomb_dx12.png

Utvecklaren lägger dock in en brasklapp att DirectX 12 i Rise of the Tomb Raider inte nödvändigtvis kommer ge alla användare en prestandaskjuts, utan att det beror mycket på vilken hårdvara som används. För att lättare kunna bedöma skillnaderna mellan de olika grafikgränssnitten har spelet begåvats med ett inbyggt prestandatest (se video ovan).

Snabba tester med SweClockers Vinterdator 2015

Redaktionen passade på att ladda in den senaste uppdateringen av Rise of the Tomb Raider i SweClockers Vinterdator och köra ett par varv med ett Nvidia Geforce GTX 970 samt ett AMD Radeon R9 390. Testet baseras kring den sista sekvensen Geothermal Valley i det inbyggda prestandaverktyget.

Med detaljreglaget på förinställda "Low" och upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar kan vissa prestandavinster utvinnas av AMD:s Radeon R9 390 när kortet körs i DirectX 12. Detsamma kan dock inte sägas om Geforce GTX 970, som istället tappar prestanda i det nya läget. Vrider vi upp upplösningen till 2 560 x 1 440 pixlar är scenariot likvärdigt för båda lägren, det vill säga en prestandaförlust när DirectX 12 används.

Med allt ögongodis aktiverat i form av förinställda "Very High" är läget negativt för både det röda och gröna laget när vi aktiverar DirectX 12. Oavsett upplösning som används vinner Radeon R9 390 och Geforce GTX 970 rejält med prestanda i Rise of the Tomb Raider när det äldre gränssnittet DirectX 11 används.

Kontentan i dagsläget är att spelet kan avnjuta en viss prestandaknuff i DirectX 12 vid scenarion där titeln är begränsad av processorn. Däremot verkar dessvärre det omvända inträffa i ett grafikbundet läge, där istället prestandan blir sämre.

Mer ögongodis med Nvidia VXAO och väntetid för Windows Store

Förutom DirectX 12-läget kommer uppdateringen med stöd för Nvidias hittills okända ambient occlusion-teknik VXAO, vilket enligt företaget själva är "den mest avancerade realtidstekniken för ambient occlusion i världen". Funktionen fungerar dock endast under DirectX 11 och ihop med Maxwell 2.0-baserade grafikkort, det vill säga Geforce GTX 950 eller bättre.

Som tidigare nämnts finns uppdateringen endast tillgänglig via Steam och användare som köpt spelet via Microsofts Windows Store får därför snällt vänta. Enligt Nixxes arbetar de dock på en uppdatering till den sistnämnda distributionstjänsten och bör ha något klart "inom kort".

Kommentarer till artikeln

45 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

31

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

59

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

41

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

27

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

46

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

116

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer

53

AMD tar arkitekturerna Zen och Vega till 12 nanometer år 2018

Globalfoundries förbättrade 14-nanometersteknik får stå åt sidan till förmån för nya 12 nanometer, som ska användas för nästa generations processorer och grafikkort från AMD. Läs mer