Microsoft presenterar DirectX 12-funktionen Shader Model 6.0

I en ny version av Microsofts programmeringsmodell Shader Model för DirectX 12 tillkommer många nyheter, som i förlängningen väntas bidra till snyggare speltitlar.

Under GDC 2016 presenterades en hel del nyheter relaterade till spelutveckling, och Microsoft var som väntat ett av de aktiva företagen under mässan. Utöver att berätta om förbättringar i DirectX 12-ramverket i allmänhet passade företaget på att introducera Shader Model 6.0, nästa version av programmeringsspråket för shaders som Microsoft arbetar med.

tomb raider.jpg

Grafiska effekter som rök, dynamisk ljussättning på texturer med mera bygger på beräkningar skrivna i shader-programmeringskod.

Shader Model är ett högnivåspråk för så kallad shader-programmering, en typ av programmeringsspråk som låter utvecklare programmera effekter som utseende på texturer, volymetriska effekter som rök, med mera. Att det är ett högnivåspråk innebär att utvecklarna kan använda sig av avancerade programmeringsspråk där den underliggande hårdvaran blir abstrakt.

Shader Model introducerades först i DirectX 8 och låg bland annat bakom många grafiska framsteg i spelkonsolen Xbox 360, vars grafikprocessor var tidigt ute med stöd för enhetliga shader-beräkningar. Nyheterna i Shader Model 6.0 är bland annat att kodexekvering optimerats så att den kommer närmare hårdvaran än tidigare, vilket är i linje med vad DirectX 12 i allmänhet är inriktad mot.

Shader Model 6.0 använder dessutom en betydligt modernare kompilerare för kod. Till skillnad från version fem använder version sex av kompileringsverktygen Clang och LLVM för att exekvera koden mer optimerat för modern hårdvara. Eftersom Shader Model 6.0 är kompatibel med kod skriven för Shader Model 5.0 ska även DirectX 11 och 12-kod få fördelar med version sex.

Ett exempel på renderingstekniker som ska se särskilt stora fördelar med Shader Model 6.0 är så kallade tiled resources (mega-textures), en teknik där stora texturer delas upp i mindre beståndsdelar så att endast de som behövs renderas eller placeras i minnet.

Microsoft avslöjade inte när Shader Model 6.0 kan väntas dyka upp för utvecklare eller färdiga spel, men under den egna utvecklarkonferensen Build som går av stapeln den 30 mars kan fler detaljer om detta och DirectX 12 väntas avslöjas.

Kommentarer till artikeln

25 debattinlägg

Skicka en rättelse
11

Fira och festa med oss när FZ fyller 20 år

Ikväll vankas partaj när spelsiten FZ firar 20 år på Skyddsrummet i Stockholm. Häng med via direktsändning på Twitch och bilder i galleriet! Läs mer

48

Intel kan börja använda teknik från AMD för grafik i sina processorer

Enligt nya uppgifter ska Intel använda sig av teknik från AMD för att tillverka grafikkretsar till sina processorer. Detta så företagets avtal med Nvida går ut i början av nästa år. Läs mer

106

Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Efter ett antal månaders utredning har nu Post- och telestyrelsen kommit fram till att Telias fri surf-kampanj bryter mot nätneutraliteten. Därför uppmanar de nu företaget att ändra denna. Läs mer

36

Nanoxia lanserar retroosande tangentbordet Ncore Retro

Inspirerat av gamla skrivmaskiner lanserar nu Nanoxia tangentbordet Ncore Retro, en mekanisk modell med cirkelformade tangenter. Läs mer

11

Nintendo-kväll med Geeks Gaming lördag klockan 19:00

På lördag den 10 december river Geeks Gaming av ett Nintendo-fokuserat event på kontoret i Stockholm. På agendan står både spel med och mot varandra på Wii U och nya Mini NES. Läs mer

Playseat Revolution från Webhallen bakom sjunde luckan

  • igår 12:00

Julglädjen fortsätter i Geeks Julkalender. Bakom den sjunde luckan döljs ett paketerbjudande på en stol från Playseat för dig som tar simulatorer på allvar. Läs mer

16

Pebble Time 2 och Pebble Core kan komma att läggas ned efter Fitbits förvärv

Ett förvärv av Pebble ser nu ut att vara nära och enligt en rapport innebär detta slutet för företagets produkter, både nuvarande och kommande sådana. Läs mer

22

Rösta fram Månadens Galleri!

Det är december och dags för årets sista upplaga av Månadens Galleri! Bland utmanarna märks bland annat två tungviktare från Casemod Championship 2016. Läs mer

30

Vinnande datorpaket blir MSI Carbon PC hos återförsäljaren Webhallen

Hundratals bidrag och en omröstning senare. Nu har ett datorpaket utsetts till vinnande bidrag och kommer säljas hos Webhallen som "MSI Carbon PC 2016" genom hela december. Läs mer

9

Cooler Master lanserar Mastercase Maker 5t

Cooler Master hoppar på årets hetaste trend på chassimarknaden, där det nya flaggskeppet Mastercase Maker 5t bestyckas med sidopaneler av härdat glas och avancerade ljusfunktioner. Läs mer

68

Rösta om SweClockers jullogga 2016!

Nio juliga bidrag har gått till final i SweClockers årliga julpyntartävling. Nu lämnar juryn över till läsarna, som får i uppgift att avgöra vilken logotyp som ska pryda sajten över jul! Läs mer

3

Nvidia släpper drivrutin för Oculus Touch lanseringstitlar

Oculus rörelsekontroll Touch har nyligen lanserats med tillhörande speltitlar. I samband med detta släpper Nvidia en ny drivrutin med optimeringar för dessa. Läs mer