Neat Corporation: "Utvecklarnas ansvar att du inte kräks i VR"

Att människor blir illamående när de spelar är inte något företag tidigare behövt ha i åtanke när de utvecklat spel. I och med virtuell verklighet har det dock blivit en högst relevant fråga.

Virtuell verklighet har blivit verklighet och både Oculus Rift och HTC Vive finns snart tillgängliga i konsumentversioner. Tekniken innebär många nya möjligheter, inte främst för spel, men även nya problem som inte funnits tidigare. Ett av dessa är att folk kan bli illamående när de spelar i VR.

HTC-Vive-Pre-CES-2016-40.jpg

I en intervju med FZ berättar Budget Cuts-utvecklarna Neat Corporation om deras syn på virtuell verklighet och de nya problemen som uppkommer i och med den nya tekniken. De menar att det idag är upp till utvecklarna att se till att användarna inte mår illa när de spelar.

I och med att hårdvaran har blivit så pass avancerad och tekniken för att motverka illamående redan finns, med positionsspårning och rörelsekontroller, är det utvecklarnas ansvar att lösa det på mjukvarusidan. En viktig detalj som utvecklare behöver ha i åtanke är exempelvis att bildfrekvensen ligger på 90 fps eller högre.

Enligt Neat Corporation handlar det mycket om hur man förflyttas i spelet och det som oftast gör att spelare mår illa är acceleration i VR, till exempel förstapersonsskjutare där de kan röra sig fritt. Det som orsakar illamåendet är skillnaden mellan vad man ser och vad man känner, alltså att kroppen rör sig i spelet men är statisk i verkligheten.

Detta är enligt dem en av anledningarna till att det inte går att lägga till VR-stöd till ett spel rakt av, vilket vissa utvecklare gör. För att det ska fungera bra krävs det att spelen anpassas för VR, både på mjukvaru- och hårdvarusidan.

Kommentarer till artikeln

75 debattinlägg

0

Live: Nintendo-kväll med Geeks Gaming

Häng med när Geeks Gaming spelar både nytt och gammalt från Nintendo. Galleriet kommer uppdateras löpande från kvällens gång. Läs mer

Blixtsnabb SSD-lagring bakom lucka tio

  • idag 12:00

Det är dags för den tionde luckan i Geeks Julkalender, och här erbjuder Inet ett förmånligt pris på en rymlig SSD. Läs mer

12

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

22

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

39

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

16

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

25

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

31

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

64

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

64

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer