Oculus svarar angående datainsamling

Oculus svarar angående datainsamling

Oculus datainsamling och dess konsekvenser har den senaste veckan varit en omdiskuterad fråga. Nu har företaget gått ut med ett uttalande för att försöka lugna oroliga konsumenter.

Tidigare under veckan rapporterades det om att Oculus har möjlighet att samla in data från personer som använder företagets VR-headset. Detta var något som gjorde många konsumenter både upprörda och oroliga, vilket nu får Oculus att ta bladet från munnen och svara på kritiken.

Klicka för mer information

Users and content developers own all the content and IP they create using Oculus services. We are not taking ownership. Our terms of service give Oculus a license to user created content so we can enable a full suite of current and future products and services on our platform, like sharing a piece of VR content with a friend. People continue to own the rights to the content and can do whatever they like with it outside of our platform. This is very clear in our terms: “Unless otherwise agreed to, we do not claim any ownership rights in or to your user content.”

At this time, there are not many places where people can upload their content to the Oculus platform. As we add more features, we’re working to understand the best ways to give people more control over how they share content in VR.

We want to create the absolute best VR experience for people, and to do that, we need to understand how our products are being used and we’re thinking about privacy every step of the way. The Oculus privacy policy was drafted so we could be very clear with the people who use our services about the ways we receive or collect information, and how we may use it. For example, one thing we may do is use information to improve our services and to make sure everything is working properly — such as checking device stability and addressing technical issues to improve the overall experience.

Lastly, Facebook owns Oculus and helps run some Oculus services, such as elements of our infrastructure, but we’re not sharing information with Facebook at this time. We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising – though these are things we may consider in the future.

Visa mer

I ett uttalande till tekniksajten UploadVR säger Oculus att användarnas oro över att deras information delas med Facebook i nuläget är obefogad. De förklarar att Facebook äger Oculus och hjälper dem att driva deras tjänster, men ingen information delas med dem. Dock utesluter de inte att detta kan ändras i framtiden då Facebook kan komma att få tillgång till data i reklamsyfte.

De menar också att allt som står i deras användaravtal finns där för att göra Oculus Rift till den bästa möjliga VR-upplevelsen för användarna. För att detta ska vara möjligt behöver de samla in data som kan hjälpa dem utveckla plattformen.

Just plattformen och vem som äger uppladdat material är även det något som diskuterats flitigt. Oculus klargör i sitt uttalande att utvecklare och användare som skapar något behåller alla rättigheter, om inte annat är överenskommet. De har alltså rätt att använda det de skapat hur de vill, även utanför Oculus plattform.

Kommentarer till artikeln

91 debattinlägg

Skicka en rättelse
20

Test: Bitfenix Whisper M 750 W

Bitfenix vill slåss mot de stora spelarna på nätaggregatsmarknaden med sin nya serie Whisper M, där gedigen elektrisk prestanda och pressad prissättning ska ge företaget en sportslig chans. Läs mer

17

Be Quiet lanserar Pure Base 600 – plånboksvänligt chassi med ljuddämpning

Tyska Be Quiet kör vidare på sin chassisatsning med introduktionen av prispressade Pure Base 600, där fokus i vanlig ordning ligger på låg ljudnivå och god modularitet. Läs mer

18

Gigabyte tillkännager Geforce GTX 1080 Aorus Xtreme Edition

Gigabyte följer nu upp sina Aorus-märkta bärbara speldatorer med ett nytt grafikkort under samma varumärke, nämligen ett Geforce GTX 1080 med uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

27

Microsofts nästa telefon kan bli hopvikbar 2-i-1-enhet

Ett nytt patent från Microsoft skvallrar om planerna för deras nästa telefonlansering, där dokumenten visar en hybridenhet som kan fungera som både telefon och surfplatta. Läs mer

126

Nintendo Switch får svenskt pris

Med endast några veckor kvar till lansering får Nintendo Switch ett svenskt pris, som ligger en bit över mångas förväntningar. Det här kan dock komma att ändras framöver. Läs mer

36

Microsoft bekräftar spelläge i Windows 10 Creators Update

Uppgifterna om ett spelläge i Windows 10 bekräftas nu av Microsoft i ett nytt blogginlägg. Funktionen lanseras i och med Creators Update och ska fungera med samtliga speltitlar. Läs mer

75

Windows 10-uppdatering introducerar problem för användare med flera skärmar

Under förra veckan släppte Microsoft en mindre uppdatering för Windows 10, vilken skapat problem för användare som spelar med flera skärmar via Nvidia Surround eller AMD Eyefinity. Läs mer

22

Analysfirman IDC förutspår stabilisering på PC-marknaden framöver

Trots en fortsatt minskad försäljning på datormarknaden överlag spås den nu stabiliseras, med ökad försäljning för både Dell, HP och Lenovo det senaste året. Läs mer

98

Nintendo Switch lanseras utan spelbundlar

I början av mars anländer spelkonsolen Nintendo Switch och inledningsvis släpps den helt utan några spelbundlar, något som motiveras med att speljätten vill hålla ned priset. Läs mer

69

Philips BDM4037UW är välvd 40-tumsskärm för skrivbordet

Skärmmakaren Philips lanserar sin tredje generations skärm i 40-tumsklassen, som förutom att bli en välvd historia går tillbaka till att använda VA-panel. Läs mer

29

Tre medlemmar vinner kaffe från Lindvalls

Lindvalls ringar in det nya året med att belöna tre medlemmar med varsin årsförbrukning kaffe, som de kan avnjuta för att uppnå sina perfekta kaffestunder. Läs mer

48

Razers stulna prototyp Project Valerie dyker upp för försäljning

Den försvunna prototypdatorn Project Valerie hittar ut på kinesiska webbplatsen Taobao, där den lagts upp för försäljning för omkring 200 000 svenska kronor. Läs mer