Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Sony Playstation 4K har kodnamn "NEO" och mer än dubblerad grafikprestanda

Det blir rejäla prestandaförbättringar när Sony släpper en uppdaterad Playstation 4, i synnerhet sett till grafikdelen. Detta enligt en rapport från spelsajten Giant Bomb.

Det haglar rykten om Sonys Playstation 4, där det inte längre råder några tvivel om att de arbetar på en uppdaterad variant. Det har spekulerats i alltifrån stöd för Ultra HD Blu-ray till väsentligt högre prestanda, för att möjliggöra spelande i 4K och ge en bättre upplevelse i virtuell verklighet med Playstation VR.

Nu rapporterar Giant Bomb att den uppdaterade Playstation 4-modellen har det interna kodnamnet "NEO", vilket kan ses som en vinkning till Playstation VR som tidigare kallats Project Morpheus. Förutom kodnamn framgår också vad som sägs vara specifikationerna, som blir ett rejält lyft från dagens Playstation 4.

Specifikationer: Playstation 4 "NEO"

Playstation 4

Playstation "NEO"

Förändring

CPU

8 x Jaguar, 1,6 GHz

8 x Jaguar, 2,1 GHz

+31%

GPU

Graphics Core Next
18 Compute Units, 800 MHz
1 843 GFLOPS

"Improved" Graphics Core Next
36 Compute Units, 911 MHz
4 198 GFLOPS

+128%

Minne

8 GB GDDR5
176 GB/s (5 500 MHz)

8 GB GDDR5
218 GB/s (~6 800 MHz)

+24%

Modellen ska likt dagens komma med en åttakärnig processor med Jaguar-kärnor, som tar ett kliv upp från 1,6 till 2,1 GHz. Mängden GDDR5-minne som delas av såväl processorkärnor som grafikdel stannar kvar vid 8 GB, men bandbredden går upp med 24 procent till 218 GB/s.

Det i särklass största lyftet märks på grafikdelen, där antalet beräkningsenheter uppges dubbleras från dagens 18 till 36 stycken. Grafikarkitekturen ska fortsatt vara AMD:s Graphics Core Next (GCN) men en förbättrad variant, vilket kan betyda att det handlar om Polaris.

Då varje beräkningsenhet i GCN huserar 64 streamprocessorer betyder det att antalet uppgår från 1 152 till 2 304 stycken. Detta tillsammans med en lyft i klockfrekvens från 800 till 911 MHz ger en teoretisk ökning på hela 128 procent, någonting som inte räknar med eventuella arkitektoniska förbättringar.

Trots väsentligt högre prestanda har Sony inga planer på att fragmentera deras kundbas mellan nya och gamla Playstation 4. Enligt Giant Bomb finns som krav att alla spel som levereras från oktober och framåt ska kunna köras i ett "Base Mode" och ett "NEO Mode", som drar nytta av den kraftfullare hårdvaran.

Att spel måste ha stöd för båda lägen redan i oktober behöver dock inte betyda att lanseringen av nya Playstation 4 kommer äger rum den månaden, utan släppet kan dröja till ett senare tillfälle.

Kommentarer till artikeln

118 debattinlägg

Skicka en rättelse
0

Post- och telestyrelsen ger Telia 30 dagar att upphöra med fri surf-kampanj

Telias motivering till att fortsätta med fri surf i utvalda sociala medier faller inte i god jord hos PTS, som ger telekomjätten 30 dagar att upphöra med kampanjen. Läs mer

6

Valve: "Fler Steam VR-headset på ingång"

Under en frågestund på Reddit framgår att flera aktörer arbetar på alternativa VR-headset för Valves plattform Steam VR, något som kan komma att sänka tröskeln för virtuell verklighet. Läs mer

34

LG G6 blir utan Qualcomm Snapdragon 835 – Samsung Galaxy S8 har "första tjing"

Finanstidningen Forbes rapporterar att flera av årets flaggskepp får använda äldre systemkretsar, detta då Samsung har "första tjing" på Qualcomms Snapdragon 835. Läs mer

20

EA Access-medlemmar får tillgång till Mass Effect: Andromeda fem dagar tidigare

Den som prenumererar på EA Access på Xbox One eller PC kan spela Mass Effect: Andromeda fem dagar innan lansering, med en begränsad speltid på tio timmar. Läs mer

Recension av Resident Evil 7: Biohazard

  • idag 09:30

Vårens stora skräckspel är här och beskrivs av FZ:s Marcus Grönskog som en återgång till den gamla skolans överlevnadsskräck. Frågan är om det räcker hela vägen fram? Läs mer

30

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

12

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

21

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

34

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

58

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

108

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

21

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer