Tesoro avtäcker tangentbordet Gram med mekaniska brytare i lågprofil

Taiwanesiska Tesoro ger sig in i marknaden på allvar med nya tangentbordet Gram, som har ett avskalat utseende och mekaniska brytare med lågprofilstangenter.

Att sticka ut på tangentbordsmarknaden kräver något speciellt, antingen i form av funktion eller design. Många tillverkare väljer att gå så långt som att utveckla egna brytare, något som taiwanesiska Tesoro lagt fokus på i och med lanseringen av det nya tangentbordet Gram.

73a.jpg
73c.jpg

Tesoro slår på stora trumman med deras egna Agile-brytare, vilka är tillverkade av Kailh och har taktil återkoppling. Tangenterna i sig är av lågprofilstyp med Double-shot konstruktion, och erbjuder betydligt kortare slaglängd. Det finns dock ingen officiell information gällande aktiveringspunkt eller vilken kraft som krävs.

Till skillnad från många andra modeller i bolagets sortiment har Gram ett väldigt avskalat utseende, och präglas av en topplatta av metall. Tesoro Gram innehåller funktioner som bland annat RGB-belysning med åtta olika förprogrammerade effekter, "full n-key rollover" samt omprogrammering av samtliga knappar.

Tesoro Gram finns i både svart och vitt med riktpriser på 137 dollar respektive 139 dollar, motsvarande cirka 1 400 kronor inklusive moms. Modellerna väntas hitta ut till återförsäljare någon gång i juni.

Kommentarer till artikeln

38 debattinlägg

Skicka en rättelse
60

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

5

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

65

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer