Total War: Warhammer optimeras för DX12

Total War: Warhammer optimeras för DX12

Det senaste strategispelet i Total War-serien har precis anlänt, men spelets utvecklare vilar inte på sina lagrar utan jobbar på uppdateringar som ska optimera spelkoden för DirectX 12.

Total War-serien har under många år fyllt strateginördars lystmäte med djupa strategiska slag i olika tidsåldrar. Det senaste spelet, Total War: Warhammer, tar steget in i Game Workshops fantasivärld och hyllades när syskonsajten FZ recenserade spelet.

På spelets officiella blogg meddelar utvecklarna Creative Assembly att de jobbar på en rad uppdateringar till spelet som ska optimera koden för DirectX 12. Total War-serien och strategispel i allmänhet tenderar att vara processorintensiva, något som innebär att detta är en speltyp som potentiellt sett skulle kunna dra stor nytta av förbättringarna i DirectX 12.

total-war-warhammer-17.jpg

I DirectX 12 har Microsoft bantat ned de steg i kedjan som anrop måste ta sig igenom för att skickas till hårdvaran, beräknas och sedan returneras till mjukvaran igen. I spel skickas anrop om att rita upp element på skärmen, så kallade draw calls, ofta i mängder om tiotusentals anrop per sekund.

Genom att minska ned antalet kontrollsteg kan mängden anrop ökas och allt från processorer till grafikkärnor kan utnyttjas bättre. I bloggposten som beskriver förbättringarna nämner Creative Assembly att de jobbat i nära samarbete med AMD för att implementera DirectX 12-stöd, och enligt egen utsago är de väldigt nöjda med de prestandaförbättringar som uppnåtts.

Utvecklarna har dock även jobbat på optimeringar i spelmotorn som inte är kopplade till DirectX 12. Bland annat nämner de att spelmotorn traditionellt sett har hanterat anrop och grafikrendering på samma tråd, något som lägger större belastning på enskilda processorkärnor. Med optimeringarna separeras nu anrop och grafikrendering, vilket ska ha förbättrat prestanda avsevärt.

Utöver detta ska systemet för hantering av trådar optimerats i allmänhet så att spelmotorn skalar och fördelar arbetsuppgifterna mycket bättre på flerkärniga processorer. Fördelningen medför att enskilda kärnor inte belastas maximalt och de ska inte behöva vara inaktiva särskilt ofta.

Vidare förbättringar som beskrivs i blogginlägget är att spelmotorn tar steget från 32- till 64-bitarskod. Rent praktiskt innebär det att utvecklarna nu kan tilldela enskilda processer mer än 2 GB primärminne, något som sägs användas till att läsa in fler modeller, animationer och texturer till spelet.

Även kantutjämning ska förbättras i den kommande uppdateringen. Bland annat stöds morphological anti-aliasing (MLAA) och MSAA i nivåerna x2, x4 och x8. Eftersom MSAA renderar varje pixel flera gånger är den mest krävande beräkningsmässigt, och med optimeringarna i denna uppdatering kan det bli möjligt att öka MSAA-nivån på samma hårdvara.

Creative Assembly nämner inte när uppdateringen ska göras tillgänglig, utöver att den ska bli tillgänglig kort efter spelets lansering.

3

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer

18

Bethesda plockar bort kopieringskyddet Denuvo i Doom

Utvecklaren Bethesda blir nu den andra som på kort tid gör sig av med kopieringsskyddet Denuvo, efter Playdeads Inside. Anledningen tros vara att skyddet kringgicks kort efter lanseringen. Läs mer

1

Fulkultur tipsar om underhållning för julen

Julen står för dörren, och med det gott om tid för att gräva ned sig i säsongens nöjesutbud. Fulkultur står till tjänst med en komplett guide. Läs mer

Vattenkylning signerad Be Quiet i dagens kalenderlucka

  • idag 12:00

Det vankas både tävling och specialpris runt kylaren Silent Loop när Inet och Be Quiet intar dagens lucka. Rulla igång sångfabriken och bege dig till jukalendern! Läs mer

22

Bluetooth 5.0 lanserat – fyra gånger längre räckvidd och dubbelt så snabbt

Nu har organisationen Bluetooth SIG färdigställt nästa version av den trådlösa tekniken Bluetooth. Bland nyheterna nämns förbättringar såsom fördubblad hastighet och kraftigt ökad räckvidd. Läs mer

8

Microsoft berättar mer om sin VR-satsning

Microsofts kommande VR-headset ska enligt dem själva vara jämförbart mot HTC Vive och Oculus Rift, men med ett lägre pris och betydligt lägre krav på komponenter. Läs mer

11

Fira och festa med oss när FZ fyller 20 år

Ikväll vankas partaj när spelsiten FZ firar 20 år på Skyddsrummet i Stockholm. Häng med via direktsändning på Twitch och bilder i galleriet! Läs mer

62

Intel kan börja använda teknik från AMD för grafik i sina processorer

Enligt nya uppgifter ska Intel använda sig av teknik från AMD för att tillverka grafikkretsar till sina processorer. Detta så företagets avtal med Nvida går ut i början av nästa år. Läs mer

118

Post- och telestyrelsen: "Telia bryter mot nätneutraliteten"

Efter ett antal månaders utredning har nu Post- och telestyrelsen kommit fram till att Telias fri surf-kampanj bryter mot nätneutraliteten. Därför uppmanar de nu företaget att ändra denna. Läs mer

36

Nanoxia lanserar retroosande tangentbordet Ncore Retro

Inspirerat av gamla skrivmaskiner lanserar nu Nanoxia tangentbordet Ncore Retro, en mekanisk modell med cirkelformade tangenter. Läs mer

11

Nintendo-kväll med Geeks Gaming lördag klockan 19:00

På lördag den 10 december river Geeks Gaming av ett Nintendo-fokuserat event på kontoret i Stockholm. På agendan står både spel med och mot varandra på Wii U och nya Mini NES. Läs mer

Playseat Revolution från Webhallen bakom sjunde luckan

  • igår 12:00

Julglädjen fortsätter i Geeks Julkalender. Bakom den sjunde luckan döljs ett paketerbjudande på en stol från Playseat för dig som tar simulatorer på allvar. Läs mer