Gigabyte gör Mini ITX av Geforce GTX 1070

Gigabyte gör Mini ITX av Geforce GTX 1070

Det nyligen lanserade Geforce GTX 1070 levererar hög prestanda i energieffektivt format, och Gigabyte har komprimerat detta till formatet litet.

Nvidias lägre prestandamodell Geforce GTX 1070 har funnits på marknaden i lite över en månad, men Gigabyte har redan hunnit krympa ner den Pascal-baserade kretsen till ett format som inte är längre än 17 centimeter. Det innebär att kortet följer Mini ITX-formatet och kan således ge kompakta HTPC-system en rejäl prestandaskjuts.

GIGABYTE-GTX-1070-MINI-ITX-OC-5.jpg
gigabyte_gtx1070mini.jpg

Kortet i fråga heter Gigabyte Geforce GTX 1070 Mini ITX OC och som namnet antyder kommer modellen med fabriksöverklockning. Standardfrekvenserna i Gaming-läget är 1 531 MHz (1 721 MHz Boost) och i OC-läget springer dessa iväg till 1 556 MHz (1 746 MHz Boost). För att aktivera OC-läget krävs dock att Gigabytes mjukvara används.

GIGABYTE-GTX-1070-MINI-ITX-OC-2.jpg

För att kyla den kompakta skapelsen använder företaget en fläkt på 90 millimeter och tre kopparrör för värmeavledning. Strömförsörjningen sker över 5+1 faser, att jämföra med referensmodellen av GTX 1070 som körs med 4+1 faser. Kortets 8 GB GDDR5-minne körs i 8 008 MHz effektiv hastighet.

I nuläget finns ingen konkret information om när Gigabyte Geforce GTX 1070 Mini ITX OC blir tillgänglig hos svenska återförsäljare eller vilken prislapp som kommer att gälla.

56

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer