PC och mobilen mest populära hos utvecklare — men konsolerna ökar

PC och mobilen mest populära hos utvecklare — men konsolerna ökar

En undersökning från GDC Europe visar att PC:n och mobiltelefonerna är de mest populära plattformarna i EU, men konsoler och VR ökar i popularitet.

Undersökningen i fråga kommer från den europeiska grenen av GDC, Games Developer Conference, en organisation som anordnar spelutvecklarkonferenser varje år. Under dessa konferenser får spelutvecklare möjligheten att visa upp sina spel och tekniken som driver dem, dela erfarenhet med varandra och även motta utmärkelser från branschen.

Med målet att bättre förstå det rådande läget för spelindustrin i Europa inför årets upplaga av Games Developer Conference har organisationen genomfört en undersökning på 800 branschmedlemmar som har deltagit på GDC-mässor tidigare. Svaren på undersökningen har sammanställts i en rapport som kallas European State of the Game Industry.

gdcesoti2016.JPG

Det mest intressanta i rapporten handlar om vilka plattformar som europeiska utvecklare riktar in sig på. På frågan om vilken plattform som deras senaste spel lanserades på blev svaret 49 procent för PC-plattformen och 40,5 procent för mobila plattformar. För konsolplattformarna blev svaret 17,5 procent för Playstation 4 och 13,6 procent för Xbox One.

På frågan om vilken plattform som deras nästa spel ska lanseras på blev andelen 61 procent för PC, 46,9 procent för mobiler/surfplattor, 29,6 procent för Playstation 4 och 25,7 procent för Xbox One. När frågan skiftade till framtida lanseringar ökade andelen för konsoler till 36 procent för Playstation 4 och 30,3 procent för Xbox One.

gdce_soti2016_vr.JPG

Intresset för virtuell verklighet har också ökat inför årets konferens där 48,3 procent anger stort intresse för VR, vilket är ett stort steg upp från fjolårets 33,4 procent. Föga förvånande dominerar Oculus Rift och HTC Vive fokus hos utvecklarna där 23,1 procent utvecklar för Oculus Rift och 22 procent för HTC Vive. Sony Playstation VR är målet för 11,8 procent av utvecklarnas fokus.

En siffra värd att notera är att förtroende för VR/AR som en hållbar marknad sjönk från 71,7 procent i fjol till 68,8 procent i år. När det gäller gräsrotsfinansiering — så kallad crowdsourcing — säger 28,8 procent att de planerar att använda denna form av finansiering framöver, vilket är lägre än fjolårets resultat på 34,2 procent.

Kommentarer till artikeln

9 debattinlägg

Skicka en rättelse
1

Nintendo svarar om anslutningsproblemen i Joycon-kontrollerna hos Switch

Efter ett flertal rapporter om krånglande Joycon-kontroller hos spelkonsolen Switch tar Nintendo bladet från munnen och släpper ett officiellt uttalande om problemen. Läs mer

86

Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Trots föreläggande från Post- och telestyrelsen meddelar nu Telia att de utökar sin fri surf-kampanj, där kunder nu kan använda exempelvis Viber utan extra kostnad. Läs mer

20

MSI förbereder stöd för XMP-profiler ihop med AMD Ryzen

Inom kort blir det möjligt för användare av MSI:s AM4-baserade moderkort att använda sig av minnesprofilen XMP för att lättare kunna ställa in hastighet och latenser för berörda moduler. Läs mer

14

Två medlemmar vinner ljudprodukter från Blue Microphones

Efter att ha sökt igenom bidragen har nu juryn utsett två vinnare i Blue Microphones tävling, vilka vinner varsitt paket innehållande hörlurar och mikrofon signerade av Ninjas in Pyjamas. Läs mer

3

Testpilot: Förhandstitt på AOC Agon AG251FZ

Häng med när testpiloten David Kvist tar en snabbtitt på den kommande testprodukten Agon AG251FZ, AOC:s senaste spelskärm med en bilduppdateringsfrekvens på 240 Hz. Läs mer

12

Epicgear lanserar uppdaterad Morpha X med RGB-belysning

Taiwanesiska Epicgear uppdaterar spelmusen Morpha X RGB med bland annat färgrik belysning, men behåller samma modulära egenskaper som tidigare modell. Läs mer

64

Corsair lanserar Vengeance RGB – minnen med mjukvarustyrd belysning

I enlighet med trenden att allt i datorn ska lysa i regnbågens färger släpper Corsair nu lös Vengeance RGB, en serie DDR4-minnen med integrerad kabelfri belysning. Läs mer

146

Snabbtest: Mass Effect: Andromeda med AMD Ryzen och Intel Kaby Lake

Med färskt äventyr i ny galax är Mass Effect: Andromeda ett av årets mest efterlängtade spel. SweClockers passar på att testa nykomlingen med en uppsättning olika processorer. Läs mer

62

AMD tillkännager orsaken till Ryzen-bugg

En bugg i Ryzen-processorerna som upptäcktes nyligen kan få processorn att låsa om en viss serie instruktioner exekveras, och nu rapporterar AMD att orsaken är upptäckt. Läs mer

33

DRM-skydd snart en del av HTML5-standarden

HTML5-standarden har ersatt det mesta som tidigare krävt olika insticksmoduler, med undantag för rättighetsskydd via DRM. Detta är nu standardiseringsorganet W3C på väg att införa. Läs mer

89

Samsung Galaxy S8 prestandatestas och prissätts – kostar 7 500 kronor

Via ett nytt videoklipp hittar ett prestandatest med Samsung Galaxy S8 ut på webben, vilket visar på rekordhöga siffror och bättre prestanda än bland annat Apples Iphone 7. Läs mer

19

Nvidia släpper drivrutin för Mass Effect: Andromeda

Nvidia förbereder för Mass Effect: Andromeda med en ny drivrutin, vilken förutom optimeringar till spelet även lägger till stöd för HDR-standarden Dolby Vision i företagets grafikkort. Läs mer