Google kapar elräkningen med AI

Google kapar elräkningen med AI

Googles division för artificiell intelligens, Deepmind, har tidigare levererat AI som besegrat mänskligheten i brädspel. Nu används tekniken till att spara in på företagets elräkning.

Alphabet, det nya namnet på moderbolaget där Google numera är en underdivision, har tidigare demonstrerat vad företagets Deepmind-division kan åstadkomma med artificiell intelligens. Detta har handlat om att låta AI-programmet Alphago besegra mänskliga motståndare i brädspelet Go, men nu används tekniken i en något mer oväntad tillämpning.

Tillämpningen i fråga är att använda Deepminds AI-system för att sänka energikonsumtionen i Alphabets olika datacenter-anläggningar. Detta åstadkoms genom att systemet manipulerar servrar och kylningsanordningar för att sänka den totala energikonsumtionen.

Trots att Deepminds teknik blev känd tack vare Alphago-systemet är det inte maskininlärningen från detta program som använts här. Istället är det ett annat program som lärde sig själv att spela Atari-spel som använts och anpassats för energikontroll, detta enligt Deepminds grundare Demis Hassabis.

deepmind_demis.jpg

Deepminds grundare Demis Hassabis menar att detta bara är början på företagets satsning på AI-styrd energibesparing.

Lärdomarna från Atari-experimentet har använts till att låta AI-systemet "spela" med datacentrens hårdvara för att uppnå högsta möjliga poäng, vilket i det här fallet är lägsta möjliga energiförbrukning. Systemet förstår och kan kontrollera cirka 120 olika parametrar i datacentren och deras kylningssystem.

Systemet ska ha sänkt energikonsumtionen med flera procent, vilket för stora datacenter innebär en stor finansiell besparing utöver att göra datacentrens drift vänligare för miljön. Under 2014 uppgick Googles totala energikonsumtion till 4 402 836 megawattimmar, vilket uppskattningsvis motsvarar den genomsnittliga energikonsumtionen för 366 903 amerikanska hem.

En rapport från Bloomberg uppskattar att den besparing som Deepmind-AI:n har potentialen att uppnå kan vara så stor som flera hundra miljoner dollar över de kommande åren. Googles köp av Deepmind för 600 miljoner dollar år 2014 kan med andra ord betala av sig enbart med dessa energibesparingar.

Enligt Demis Hassabis är detta bara början på en större satsning. Nu när systemet visat sig fungera vet företaget var systemet saknar information, och de kan därmed be Google om att utrusta servrar och annan hårdvara med fler sensorer som kan förse AI-systemet med en bättre förståelse för vad som pågår i datacentren.

Kommentarer till artikeln

20 debattinlägg

Skicka en rättelse
8

Crashplan lämnar konsumentmarknaden

Backuptjänsten Crashplan meddelar nu att de överger konsumentmarknaden för att istället satsa på företag. Nuvarande kunder får dock behålla sin prenumeration tills att denna löper ut. Läs mer

8

Nvidia släpper Geforce-drivrutin för Destiny 2

Inför det annalkande betatestet av Destiny 2 kan Nvidia bekräfta en drivrutin som utvecklats i samarbete med utvecklaren och ämnar att erbjuda den bästa upplevelsen under testperioden. Läs mer

24

HP utannonserar Omen X – bärbar dator avsedd för överklockning

HP satsar stort på speldatorer, och nu släpper företaget den bärbara modellen Omen X. Paradnumret stavas överklockningsbar processor, men bara för den mest påkostade varianten. Läs mer

51

Intel antyder om lanseringen av Coffee Lake med datummärkt kaffemugg

I samband med lanseringen av Kaby Lake Refresh gav Intel en tydlig indikation om när steg två, sexkärniga Coffee Lake, i åttonde generationens Core anländer. Läs mer

Ta del av erbjudanden under Back 2 School!

  • 2017-08-21

På jakt efter en ny dator till årets studier eller vill du bara ta del av heta erbjudanden och dela med dig av fynd till andra medlemmar? Besök SweClockers specialsida som samlar alla Back 2 School-tips! Läs mer

35

LG visar 32-tumsskärm med Nvidia G-Sync, 1440p och 165 Hz

Den senaste gamingskärmen från LG heter 32GK850G och är en av de första av sitt slag, med en storlek på 32 tum, 2 560 x 1 440 pixlars upplösning och 144 Hz. Läs mer

5

AMD släpper drivrutin för Agents of Mayhem och Quake Champions

Den senaste månaden har kantats av ett flertal spelsläpp, med bland annat Agents of Mayhem och Quake Champions. Nu släpper AMD en ny Radeon-drivrutin för de två speltitlarna. Läs mer

14

Shenmue III får en första teaser

Två år efter att Shenmue III:s Kickstarter-kampanj avslutats visar nu utvecklarna en tidig version av spelet i ett nytt videoklipp, där bland annat miljöer och huvudkaraktärer skymtas. Läs mer

42

Microsoft tillkännager Age of Empires IV

Cirka 12 år efter Age of Empires 3 tillkännager nu Microsoft en ny del i spelserien, vilken utvecklas av Company of Heroes-utvecklarna Relic Entertainment. Läs mer

61

Google lanserar Android 8.0 "Oreo"

I samband med Googles lansering av Android 8.0 får den nya storversionen kodnamn efter det populära dubbla chokladkexet med fyllning – Oreo. Läs mer

36

Forza Motorsport 7 får systemkrav och PC-specifika funktioner

Den 3 oktober är det dags för lanseringen av Forza 7, där utvecklarna utöver 700 bilar även utlovar en fullspäckad PC-version med 4K-stöd, bred kompatibilitet och stora inställningsmöjligheter. Läs mer

110

Intel bekräftar sex kärnor för "Coffee Lake" – kräver 300-seriens styrkretsar

I enlighet med tidigare rykten bekräftas nu modeller med sex kärnor i Intels åttonde generations Core-processorer för stationära datorer, där dessa kräver nya moderkort. Läs mer