Gears of War 4 byggs från grunden för DirectX 12 och 4K-upplösning

Gears of War 4 byggs från grunden för DirectX 12 och 4K-upplösning

Inför höstens lansering av Gears of War 4 berättar utvecklaren The Coalition i en intervju om erfarenheterna kring att utveckla för Xbox One, DirectX 12 och PC-specifika finesser.

Ett av de tidiga storsäljarna på Xbox 360 var Gears of War, en actiontitel som var tidigt ute med att använda den då färska spelmotorn Unreal Engine 3. Nu finns den fjärde versionen av spelmotorn på marknaden, något som den nya utvecklaren The Coalition använder för den fjärde delen i spelserien.

I en intervju med Digital Foundry berättar Mike Rayner, teknikchef hos The Coalition, om erfarenheterna runt att jobba med Unreal Engine 4 på Xbox One, hur konsolens användning av ESRAM-minne kan användas och vilken nytta de lyckats få av att bygga ett spel med DirectX 12 i fokus.

gears_of_leif_4.jpg

En av uppgraderingarna som nämns är att Gears of War 4 och Unreal Engine 4 tillsammans bygger på något som kallas Deferred Rendering, till skillnad från föregående spel som använt den äldre renderingstekniken forward Rendering. Med Forward Rendering bryter grafikkortet ned geometrisk information i smådelar som sedan efterbehandlas för effekter, för att till slut skickas vidare till skärmen.

Med Deferred Rendering efterbehandlas de olika delarna istället i slutet, innan bilden sammanfogas och skickas till skärmen. Det finns flera fördelar med detta, en är förbättrad prestanda vid ljussättning av scener då detta inte behöver beräknas för alla delarna som är inblandade under beräkningen av scenernas geometri.

Enligt utvecklarna har de vunnit stora prestandavinster med DirectX 12 på Xbox One, och Asynchronous Compute ska också ha varit en viktig del i detta. Exakt hur stor del prestandavinst som nås via användningen av tekniken framgår inte, dock ska spelmotorn vara helt och hållet byggd för DirectX 12.

Samtidigt bekräftas att Gears of War 4 använder dynamisk växling mellan upplösningar för att nå 30 bilder per sekund (fps). Enligt Mike Rayner ska spelet nu 1080p i 30 fps cirka 94 procent av tiden, med sänkning av upplösningen i de scener som belastar grafikdelen extra mycket. Nämnvärt är att PC-versionen inte kommer vara låst till 30 fps.

Flerspelarläget ska köras i 60 fps med dynamisk upplösning, och även där ska många scener renderas i 1080p. För att nå den högre bilduppdateringen i flerspelarläget används inte vissa sekundära grafiska effekter där, bland annat rörelseoskärpa och vissa reflektioner i omgivningarna.

Klicka här för att läsa mer om PC-specifika förbättringar
  • Högre texturupplösningar (upp till 4K).

  • Ett Benchmark-läge.

  • Fullt stöd för att mappa om knappar på tangentbord och mus.

  • Fler inställningar för grafik och tydligare information om hur dessa kommer påverka prestanda.

  • Stöd för super-sampling som bygger på den dynamiska upplösningen från Xbox. Kan användas för att skala upp till 4K, och sedan kan dynamisk skalning användas där spelaren kan bestämma hur mycket upplösningen får variera vilket ska ge god bildkvalitet samtidigt som hög bilduppdatering bibehålls.

Visa mer

De tillägg och förbättringar som blir unika för PC-versionen blir bland annat stöd för V-Sync, eftersom detta nu stöds av Microsofts UWP-plattform, samt upplåst bilduppdatering. Med DirectX 12 och Unreal Engine 4 ska spelet dessutom kunna utnyttja flera processorkärnor på ett mer effektivt sätt än tidigare, vilket frigör resurser på grafikkortet.

Mike Rayner avslutar med att nämna att spelet byggs för 4K-upplösningar för att sedan anpassas efter de olika plattformarna, något som ska göra spelet väl förberett för såväl kraftfulla PC-system som kommande Xbox One "Scorpio". Gears of War 4 lanseras den 11 oktober till Windows 10 och Xbox One.

55

AMD Ryzen hittar ut på bild

Inom kort lanserar AMD sin nya processorarkitektur Ryzen. Nu har de första bilderna på de färdiga processorerna hittat ut på webben, samt även ingenjörsexemplar. Läs mer

69

Nintendo Switch plockas isär och hittar ut på webben

Inför den stundande lanseringen av Nintendo Switch dyker nu bilder på konsolen i isärplockat läge upp på webben, vilka skvallrar om enhetens komponenter. Läs mer

11

Microsoft kan lansera nytt Hololens 2019

Nya uppgifter talar för att nästa version av Hololens kan komma först 2019. Detta då Microsoft hoppar över en planerad inkrementell uppgradering till fördel för en mer omfattande. Läs mer

19

Phanteks lanserar skräddarsydda vattenblock för Geforce GTX 1080

Holländska Phanteks breddar sitt sortiment av heltäckande vattenblock för grafikkort med särskilt framtagna modeller för partnertillverkarnas egna varianter av Geforce GTX 1080. Läs mer

67

Geforce GTX 1080 Ti bekräftas i systemkrav

I systemkraven för kommande strategispelet Halo Wars 2 avslöjas nästa grafikkortsmodell från Nvidia, nämligen Geforce GTX 1080 Ti. Läs mer

178

Media Markt förnekar beslut om reträtt

Det är snabba turer i frågan runt huruvida Media Markt planerar att lämna den svenska marknaden. I ett meddelande förnekar företagets lokala VD att ett beslut är fattat. Läs mer

7

MSI lanserar Mini ITX-grafikkort i Aero-serien

MSI tar sikte på kompakta byggen med Aero-serien, som huserar Geforce GTX 1050, GTX 1050 Ti, GTX 1060 och GTX 1070 i krympta utföranden. Läs mer

178

Media Markt överger Sverige

Hemelektronikkedjan Media Markt lämnar den svenska marknaden och överför samtliga varuhus till norska Expert, som planerar svensk comeback under annat varumärke. Läs mer

21

Testpilot: Asustor AS3102T – NAS-enhet för vardagsrummet

En ny NAS från Asus lagringsvarumärke erbjuder allt från HDMI till 4K UHD-stöd och USB 3.0. Testpiloten Alvar "TheMadPanda" Berglind tar en närmare titt på Asustor AS3102T. Läs mer

31

Fredagspanelen 129: AMD Ryzen får prislapp och Bredbandsbolaget blockerar Pirate Bay

AMD Ryzen får svenska prislappar, läckta prestandasiffror och lanseringsdatum, vilket givetvis måste avhandlas av Jonas och Jacob i senaste avsnittet av Fredagspanelen. Läs mer

343

AMD Ryzen 5 1600X i prestandatest – jämförs mot Intel Core i5-7600K

Efter flera läckor om AMD:s åttakärniga Ryzen-processorer hittar prestandatest ut för en variant med sex kärnor, som jämförs mot Intels Core i5-7600K i samma prisklass. Läs mer

0

Fulkultur pratar fandom

I veckans avsnitt av Fulkultur pratar gänget om skaparna de älskar att följa genom både uppgång och fall. I vanlig ordning avhandlas allt ifrån filmer och spel till böcker och musik. Läs mer