AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Grafikmakaren AMD kompletterar Radeon RX-serien med ytterligare två modeller. Den ena ska leverera god prestanda i 1080p, medan den andra riktas mot E-sport och bärbara datorer.

Kampen mellan AMD och Nvidia om konsumenternas plånböcker brukar först och främst utkämpas i den övre prisklassen, för att sedan leta sig ned till lägre. För den här generationen valde dock AMD att inleda i den övre mellanklassen med Radeon RX 480, som inom kort får sällskap av två lägre prissatta modeller.

Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-015.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-018.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-019.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-023.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-003.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-004.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-005.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-006.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-007.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-008.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-009.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-010.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-011.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-012.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-013.jpg

Specifikationer: AMD Radeon RX 470 och RX 460

RX 480

RX 470

RX 460

Teknik

14 nm Samsung

14 nm Samsung

14 nm Samsung

Krets

Polaris 10

Polaris 10

Polaris 11

Kretsyta

232 mm2

232 mm2

Transistorer

5,7 miljarder

5,7 miljarder

Arkitektur

GCN 4.0

GCN 4.0

GCN 4.0

Streamprocessorer

2 304 st.

2 048 st.

896 st.

Texturenheter

144 st.

128 st.

56 st.

Rasterenheter

32 st.

32 st.

16 st.

Klockfrekvens

1 120 MHz

926 MHz

1 090 MHz

GPU Boost

1 266 MHz

1 206 MHz

1 200 MHz

Beräkningskraft

5 834 GFLOPS

4 940 GFLOPS

2 150 GFLOPS

Minnesbuss

256-bit

256-bit

128-bit

Minnesmängd

4/8 GB GDDR5

4 GB GDDR5

2/4 GB GDDR5

Minnesfrekvens

8 000 MHz*

6 600 MHz

7 000 MHz

Minnesbandbredd

256 GB/s

211,2 GB/s

112 GB/s

Strömförsörjning

6-pin

6-pin

TBP

150 W

120 W

<75 W

Tillgänglighet

Lanserad

4 augusti

8 augusti

Det handlar om Radeon RX 470 och RX 460, där den första bygger kring samma grafikkrets som RX 480. Skillnaden är att det är en nedskalad variant med ett lägre antal streamprocessorer och texturenheter – 2 048 respektive 128 stycken. Till detta hör 32 rasterenheter, samma som för RX 480.

Grundfrekvensen för Radeon RX 470 är 926 MHz med en maximal turbofrekvens på 1 206 MHz, motsvarande en teoretisk minskning i prestanda med 15 procent mot RX 480. Vidare till grafikminnet handlar det om en 256-bitars minnesbuss och 4 GB GDDR5-minne i 6 600 MHz för bandbredden 211,2 GB/s. Strömförbrukningen anges till 120 W vilket är samma som för Nvidias nya Geforce GTX 1060.

Nämnvärt är att specifikationerna inte helt motsvarar vad AMD kommunicerade till SweClockers och andra medier under sitt Polaris-evenemang i Macao i slutet av maj månad. Då talades det om en uppskattad strömförbrukning på 110 W och en minnesfrekvens på 7 000 MHz (224 GB/s).

Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-016.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-017.jpg

Till skillnad från Radeon RX 480 som hårt marknadsförs som en prisvärd lösning för virtuell verklighet tar RX 470 sikte på mellanklassen och spelande i upplösningen 1080p, där spelande med höga inställningar i moderna, populära speltitlar uppges vara möjligt i över 60 bilder per sekund (fps).

Radeon RX 460 bygger runt den mindre grafikkretsen Polaris 11, som kommer med 1 024 streamprocessorer, 64 texturenheter, 16 rasterenheter och en minnesbuss på 128 bitar. För grafikkortet i fråga har dock AMD valt att använda en nedskalad variant med 896 streamprocessorer och 56 texturenheter, vilket kan betyda att en snabbare variant är att vänta längre fram i tiden.

Vidare har grafikkortet 2 alternativt 4 GB GDDR5-minne och strömförbrukningen anges till under 75 W, vilket gör att det inte krävs extra strömförsörjning via en 6-pins PCI Express-kabel. AMD påpekar dock att många partnertillverkare kommer släppa mer påkostade och överklockade varianter som även har detta.

Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-020.jpg
Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-021.jpg

Till skillnad från Radeon RX 480 och RX 470 talar inte AMD om god prestanda i de senaste AAA-titlarna. Fokus för RX 460 är istället att leverera god prestanda i populära E-sportspel till ett lågt pris.

Pressdeck_RadeonRX_FINAL - Under NDA until JULY 28 11 PM CST-page-022.jpg

Polaris 11 är dock i första rummet ämnad bärbara datorer och även här kommer grafikkretsen att marknadsföras under samma varumärke som den stationära motsvarigheten. Den första kända designvinsten är en i HP:s spelorienterade serie Omen, som väntas dyka upp inom de närmsta veckorna.

Pris och tillgänglighet

Dagens tillkännagivande följs först upp av lanseringen av Radeon RX 470 den 4 augusti, tätt följd av RX 460 fyra dagar senare. Ingen av modellerna kommer att säljas med AMD:s egen referensdesign, utan det blir helt upp till partner att ta fram och saluföra varianter med skräddarsydda kretskort samt kyllösningar.

AMD har valt att hålla på detaljerna om prissättningen för båda modeller, utan lovar att tillkännage dessa i samband med respektive lansering.

Kommentarer till artikeln

74 debattinlägg

Skicka en rättelse
25

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

28

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

69

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer