Nvidia lanserar Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060 för bärbara datorer

Nvidia lanserar Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060 för bärbara datorer

En fullspäckad grafikkortssommar fortsätter på bärbar front där Nvidia lanserar Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060, med prestanda i klass med de stationära motsvarigheterna.

Grafikjätten Nvidia rivstartade sommaren med lanseringen av Geforce GTX 1080 och GTX 1070, vilka i juli fick sällskap av GTX 1060. Nu har det blivit dags för trion att göra entré på nytt i bärbara datorer, där prestandan ska vara tillräcklig för virtuell verklighet och ligga mycket närmare stationära än tidigare generationer.

GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-005.jpg
GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-006.jpg
GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-007.jpg
GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-009.jpg

Nvidia Geforce GTX 1080 med Ultra-inställningar i 1080p- och 4K-upplösning.

GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-020.jpg

Generationen Maxwell avrundades för bärbara datorer med Geforce GTX 980, som första mobila grafikkort utan suffixet M. Detta för att markera att det handlade om ett grafikkort med liknande prestanda som för stationära. Av samma anledning används namnschemat genomgående när Pascal introduceras för bärbara.

Specifikationer: Nvidia Geforce "Pascal" för bärbara datorer

GTX 1080

GTX 1070

GTX 1060

Teknik

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

Krets

GP104

GP104

GP106

Kretsyta

314 mm2

314 mm2

200 mm2

Transistorer

7,2 miljarder

7,2 miljarder

4,4 miljarder

Arkitektur

Pascal

Pascal

Pascal

CUDA-kärnor

2 560 st.
(2 560 st.)

2 048 st.
(1 920 st.)

1 280 st.
(1 280 st.)

Texturenheter

160 st.
(160 st.)

128 st.
(120 st.)

80 st.
(80 st.)

Rasterenheter

64 st.

64 st.

48 st.

Klockfrekvens

1 556 MHz
(1 607 MHz)

1 442 MHz
(1 506 MHz)

1 404 MHz
(1 506 MHz)

GPU Boost

1 733 MHz
(1 733 MHz)

1 645 MHz
(1 683 MHz)

1 670 MHz
(1 708 MHz)

Beräkningskraft

8 873 GFLOPS
(8 873 GFLOPS)

6 738 GFLOPS
(6 463 GFLOPS)

4 275 GFLOPS
(4 372 GFLOPS)

Minnesbuss

256-bit

256-bit

192-bit

Minnesmängd

8 GB GDDR5X

8 GB GDDR5

3/6 GB GDDR5

Minnesfrekvens

10 000 MHz

8 000 MHz

8 000 MHz

Minnesbandbredd

320 GB/s

256 GB/s

192 GB/s

TDP

180 W

150 W

120 W

Värden i parentes är specifikationer för respektive grafikkort i stationärt utförande.

Nvidias påstående återspeglas i specifikationerna, som på det stora hela påminner om de stationära motsvarigheterna. Skillnaderna är lägre basfrekvens och samma eller snarlika vid boost. Minnesmängd och bandbredd förblir desamma, undantaget GTX 1060 som även ska finnas med endast 3 GB GDDR5.

Den största skillnaden är GTX 1070, som med ett extra SM-kluster har såväl fler CUDA-kärnor som texturenheter än dess stationära motsvarighet. Anledningen till detta är att det är mer energieffektivt att köra fler kärnor i en lägre frekvens, något Nvidia behövde för att nå sitt utsatta mål i prestanda och effektförbrukning.

Clevo-GTX-1080-1.jpg
MSI-GTX-1070-2.jpg

Test: Rise of the Tomb Raider

Processor

Grafikkort

1080p (med/min)

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Geforce GTX 1080

111/86 fps

Intel Core i7-6700 @ 3,4–4,0 GHz

Geforce GTX 1080*

114/61 fps

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Geforce GTX 1070

98/83 fps

Intel Core i7-6700HQ @ 2,6–3,5 GHz

Geforce GTX 1070*

89/66 fps

* Testerna kördes på de bärbara datorerna Clevo P775 (Geforce GTX 1080) och MSI GT62 (Geforce GTX 1070) i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar med samma inställningar som SweClockers ordinarie testsvit, varifrån övriga jämförande siffror är hämtade.

Prestandamässigt ska trion ligga i runda slängar 5–10 procent under de stationära motsvarigheterna, med enstaka undantag där de rentutav ska ligga några procent över. Jämfört mot föregående generation ska samtliga prestera i snitt 76 procent bättre och det vid samma strömförbrukning. Geforce GTX 1080 ersätter GTX 980, GTX 1070 ersätter GTX 980M och slutligen är GTX 1060 direkt ersättare till GTX 970M.

GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-010.jpg
GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-011.jpg

Nvidia slår även ett slag för överklockning, där marginalerna mer än fördubblats mot förra generation. En stor del i detta är arkitekturen och en annan är att bolaget arbetat på att optimera kretskortens strömförsörjning. Merparten grafikkort ska klara av att överklockas med 200–250 MHz medan enstaka exemplar ska kunna gå hela vägen till 300 MHz. Nämnvärt är att Nvidia inte ger något stöd för att höja varken power limit eller spänning för att nå högre.

Ett led i detta är att inte enbart slutanvändare kan överklocka grafikkorten, utan att Nvidia ger partner fria tyglar med alla tre. Till en början tillåts dock enbart Geforce GTX 1080 att släppas i överklockat utförande, medan Nvidia lovar öppna för detta med GTX 1070 och GTX 1060 några månader senare.

GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-012.jpg
GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-013.jpg

Det andra sidan av myntet är längre drifttid vid spel i jämförelse med Maxwell. Här talas det om 30 procent längre batteritid vid användning av Battery Boost, som låser bildfrekvensen i spel till ett satt värde för att hålla ned strömförbrukningen. Battery Boost ska även fungera avsevärt mer stabilt än tidigare. Nämnvärt är också att prestandan vid batteridrift inte räcker för virtuell verklighet.

GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-014.jpg

Avslutningsvis slår Nvidia ett slag för att de i samarbete med paneltillverkare tagit fram nya skärmar för bärbara bättra lämpade spelande. Det här innefattar givetvis den adaptiva synkroniseringstekniken G-Sync, som i och med bärbara datorer med generationen Pascal får sällskap av finesser som 120 Hz uppdateringsfrekvens och upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar.

GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-018.jpg
GeForce_GTX_10_Series_Gaming_Laptops_Final_Post_1471031082-page-019.jpg

Sett till tillgänglighet talar Nvidia om att alla stora datortillverkare är på tåget och har bärbara på gång med Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060. De första modellerna blir butikstillgängliga idag för omgående leverans till slutkund.

3

Post- och telestyrelsen ger Telia 30 dagar att upphöra med fri surf-kampanj

Telias motivering till att fortsätta med fri surf i utvalda sociala medier faller inte i god jord hos PTS, som ger telekomjätten 30 dagar att upphöra med kampanjen. Läs mer

6

Valve: "Fler Steam VR-headset på ingång"

Under en frågestund på Reddit framgår att flera aktörer arbetar på alternativa VR-headset för Valves plattform Steam VR, något som kan komma att sänka tröskeln för virtuell verklighet. Läs mer

35

LG G6 blir utan Qualcomm Snapdragon 835 – Samsung Galaxy S8 har "första tjing"

Finanstidningen Forbes rapporterar att flera av årets flaggskepp får använda äldre systemkretsar, detta då Samsung har "första tjing" på Qualcomms Snapdragon 835. Läs mer

20

EA Access-medlemmar får tillgång till Mass Effect: Andromeda fem dagar tidigare

Den som prenumererar på EA Access på Xbox One eller PC kan spela Mass Effect: Andromeda fem dagar innan lansering, med en begränsad speltid på tio timmar. Läs mer

Recension av Resident Evil 7: Biohazard

  • idag 09:30

Vårens stora skräckspel är här och beskrivs av FZ:s Marcus Grönskog som en återgång till den gamla skolans överlevnadsskräck. Frågan är om det räcker hela vägen fram? Läs mer

30

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

12

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

21

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

34

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

58

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

108

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

21

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer