Ökningen av VR-användare på Steam har börjat stanna av

Ökningen av VR-användare på Steam har börjat stanna av

Statistik från Steam visar att tillväxten för VR-headset inte hållit i sig. Ökningen de senaste månaderna har blivit allt mindre och för HTC Vive har den under augusti avstannat helt.

Sedan lanseringen av HTC Vive och Oculus Rift tidigare under året har virtuell verklighet (VR) hamnat på tapeten. Allt ifrån spelutvecklare till hårdvarutillverkare har börjat satsa på tekniken, men statistiken visar att användarna inte varit lika benägna att ta till sig tekniken i lika stor utsträckning.

Enligt Steams egen statistik har tillväxten för användare av VR-headsets börjat stanna av. I juli ökade antalet HTC Vive- och Oculus Rift-användare med 0,03 procentenheter vardera, medan siffran i augusti var ännu lägre med endast 0,01 procentenheters ökning för Oculus Rift. HTC Vive varken ökade eller minskade under samma period.

För närvarande är det fortfarande en väldigt liten del av Steams användarbas som äger en HTC Vive och Oculus Rift, endast 0,18 respektive 0,1 procent. Dessa består till stor del av så kallade early adopters och utmaningen de båda aktörerna nu står inför är att nå ut till den stora massan.

De två VR-headsetsen får konkurrens av Playstation VR som lanseras i oktober. Denna blir då ett billigare alternativ där endast en Playstation 4 krävs för att driva headsetet, medan Rift och Vive kräver en relativt kraftfull och dyr dator.

Kommentarer till artikeln

101 debattinlägg

Skicka en rättelse
114

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

9

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

64

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

38

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

43

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

28

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

49

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

117

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer