Gears of War 4 utvecklas för PC från grunden

Gears of War 4 utvecklas för PC från grunden

Gears of War 4 släpps i oktober och nu rapporterar PC Gamer om en betydligt mer funktionsrik PC-version, med stöd för ultrabreda upplösningar och upplåst bilduppdatering.

Tidigare under året släpptes Gears of War Ultimate Edition, en omarbetad version av originalet som denna gång även släpptes till PC. Spelet möttes av hård kritik på grund av dålig prestanda och avsaknaden av många funktioner spelare förväntade sig. Inför nästa del vill inte utvecklarna göra samma misstag, då tidiga tester talar för en mer fullfjädrad PC-version.

Det är PC Gamer som testat spelet på PC/Windows och rapporterar om en positiv upplevelse. Spelet har bland annat stöd för ultrabreda upplösningar, upplåst bilduppdatering samt en uppsjö av grafikinställningar. Det kommer också med ett inbyggt testverktyg, som erbjuder spelarna ingående statistik om prestandan.

gow4_1.jpg

Enligt Mike Raynor, teknikchef hos utvecklaren The Coalition, har de lärt sig mycket från Gears of War Ultimate Edition och de har inte för avsikt att göra samma misstag igen. Han berättar att det inte handlar om en Xbox-portning, utan spelet sägs vara utvecklat från grunden med PC i åtanke och av personer som endast fokuserat på PC-versionen.

Raynor förklarar också att de arbetar mycket med att spelet ska prestera bra på alla typer av hårdvara och har testat det på en rad olika uppsättningar. Vidare arbetar de tillsammans med Nvidia och AMD när det kommer till drivrutinsstöd för att ge spelarna en så bra upplevelse som möjligt.

Gears of War 4 släpps den 11 oktober till plattformarna Xbox One och Windows 10. Spelet använder sig av Microsofts Universal Windows Platform (UWP), vilket innebär att det endast blir tillgängligt via Windows Store på PC.

25

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

11

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

28

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

50

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

69

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer