Mafia III får upplåst bildfrekvens

Mafia III får upplåst bildfrekvens

Knappt två dygn efter lanseringen av Mafia III levererar utvecklaren Hangar 13 en utlovad uppdatering som ger användarna möjlighet att låsa upp spelets bildfrekvens.

Under fredagen släpptes den tredje inkarnationen av spelserien Mafia, där spelaren får ta kontroll över krigsveteranen Lincoln Clay i en fiktionell version av amerikanska södern under 60-talet.

För PC-spelare lämnade dock lanseringen en sur eftersmak i munnen, då det snabbt blev klart att titeln, likt sina konsolditon, hade en låst bildfrekvens vid 30 fps. Efter mängder av kritik på spelets supportforum gick dock utvecklaren Hangar 13 snabbt ut med att den låsta bildfrekvensen skulle åtgärdas med en uppdatering under helgen.

PC players, reboot Mafia III because patch 1.01 is now available for download. This patch includes 30, 60, and unlimited frames-per-second options on PC. To select your framerate, just head to the display menu in-game. Just make sure to tailor the framerate settings to the power of your machine.

Två dygn senare håller utvecklarna sitt löfte och släpper uppdatering 1.01 till Mafia III. Uppdateringen lägger till valmöjligheter i spelets inställningar att antingen låsa upp bildfrekvensen helt och hållet, alternativt låsa denna vid 60 eller 30 fps. Nämnvärt är att inställningen måste göras inuti själva spelet och alltså inte via titelns launcher, då den sistnämnda saknar de nödvändiga valmöjligheterna.

Kommentarer till artikeln

85 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

7

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

29

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer