Den stora snackisen på grafiksidan inför år 2016 var förutom virtuell verklighet utan tvivel de nya gränssnitten DirectX 12 samt Vulkan. Ett av de första spelen, som från början sades vara "byggt från grunden" för DirectX 12, var Deus Ex: Mankind Divided som försenades ett halvår.
När speltiteln väl lanserades den 23 augusti blev det märkligt nog utan DirectX 12, där stöd istället tillkom i början av september och alternativet för att aktivera det låg dolt under beta-fliken i Steam. Nu lanseras officiellt stöd för gränssnittet, som går att aktivera direkt i spelets ordinarie inställningar.
Trots att utvecklarna nu ger officiellt stöd för DirectX 12 är det inte utan förbehåll. Likt flera tidigare spel varnas användare om såväl "problem" som sämre prestanda med vissa system, där det kan vara fördelaktigt att fortsätta använda DirectX 11. Stöd för flera samtida grafikkort utelämnas i kombination med gränssnittet, i alla fall officiellt, då det kan aktiveras under beta-fliken i Steam.
Förutom varningsflaggor uppmanas spelare att installera de senaste drivrutinerna från AMD och Nvidia för en optimal upplevelse. Utvecklarna vädjar även om återkoppling från användare med flera grafikkort, inför en framtida skarp lansering av sammankopplade grafikkort i DirectX 12.