Nvidia förbereder Geforce GTX 1060 3 GB med grafikkretsen GP104

Nvidia förbereder Geforce GTX 1060 3 GB med grafikkretsen GP104

Defekta grafikkretsar som inte håller måttet för Geforce GTX 1080 och GTX 1070 ska användas till 3 GB-varianten av GTX 1060. Det här framgår av en ny ID-slinga i Nvidias senaste drivrutiner.

Lanseringarna av Geforce GTX 1080 och GTX 1070 ägde rum runt årets upplaga av teknikmässan Computex 2016. Båda grafikkort är utrustade med arkitekturen Pascal och kretsen GP104, som senare under sommaren fick sällskap av GP106 som lägger grunden för mellanklasskortet GTX 1060.

Grafikkretsen GP106 är en avsevärt mindre variant storleksmässigt, något som har ett tydligt avtryck specifikationsmässigt. Antalet CUDA-kärnor är halverat jämfört med GP104, medan minnesbussens bredd är 192 istället för 256 bitar. Det här har gjort det möjligt för Nvidia att pressa priset på Geforce GTX 1060 i jämförelse med GTX 1070 och GTX 1080.

Specifikationer: Geforce GTX 1080, GTX 1070 och GTX 1060

GTX 1080

GTX 1070

GTX 1060 6 GB

GTX 1060 3 GB

Teknik

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

Krets

GP104

GP104

GP106

GP104/GP106

Kretsyta

314 mm2

314 mm2

200 mm2

314/200 mm2

Transistorer

7,2 miljarder

7,2 miljarder

4,4 miljarder

7,2/4,4 miljarder

Arkitektur

Pascal

Pascal

Pascal

Pascal

CUDA-kärnor

2 560 st.

1 920 st.

1 280 st.

1 152 st.

Texturenheter

160 st.

120 st.

80 st.

72 st.

Rasterenheter

64 st.

64 st.

48 st.

48 st.

Klockfrekvens

1 607 MHz

1 506 MHz

1 506 MHz

1 506 MHz

GPU Boost

1 733 MHz

1 683 MHz

1 708 MHz

1 708 MHz

Beräkningskraft

8 873 GFLOPS

6 463 GFLOPS

4 372 GFLOPS

3 935 GFLOPS

Minnesbuss

256-bit

256-bit

192-bit

192-bit

Minnesmängd

8 GB GDDR5X

8 GB GDDR5

6 GB GDDR5

3 GB GDDR5

Minnesfrekvens

10 000 MHz

8 000 MHz

8 000 MHz

8 000 MHz

Minnesbandbredd

320 GB/s

256 GB/s

192 GB/s

192 GB/s

Strömförsörjning

8-pin

8-pin

6-pin

6-pin

Utgångar

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

TDP

180 W

150 W

120 W

?/120 W

Nu framgår att Nvidia planerar en ny variant av Geforce GTX 1060, då den något nedskalade varianten med 1 152 CUDA-kärnor och endast 3 GB GDDR5. Denna ska baseras på de defekta GP104-kretsar som inte håller måttet för användning i GTX 1080 och GTX 1070.

Det här rapporterar Videocardz som upptäckt en ny identifikationsslinga i Nvidias drivrutiner – NVIDIA_DEV.1B84 = “NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB”. Att det handlar om grafikkretsen GP104 framgår av delen "1B84", där de tre första tecknen används för att identifiera just GP104.

Grafikkort

Krets

CUDA-kärnor

Minnesmängd

Geforce GTX 1080

GP104-400

2 560 st.

8 GB GDDR5X

Geforce GTX 1070

GP104-200

1 920 st.

8 GB GDDR5

Geforce GTX 1060

GP106-400

1 280 st.

6 GB GDDR5

Geforce GTX 1060

GP106-300

1 152 st.

3 GB GDDR5

Geforce GTX 1060

GP104-140

1 152 st.

3 GB GDDR5

Den nya varianten av grafikkretsen uppges gå under namnet GP104-140, medan GP104-200 sitter i Geforce GTX 1070 och GP104-400 lägger grund för GTX 1080. Trots annan grafikkrets ska båda varianter av GTX 1060 (3 GB) prestera likvärdigt, dock väntas varianten med GP104-140 få något högre strömförbrukning.

Den udda varianten av Geforce GTX 1060 med 3 GB GDDR5 ska enligt samma rapport inte säljas globalt, utan bli exklusiv den kinesiska marknaden. Huruvida så blir fallet återstår att se då Nvidia ännu inte gått ut med något officiellt om den nya varianten av grafikkorten.

28

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

10

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

30

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer