Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Inför det officiella avtäckandet senare under veckan har nu forumanvändare grävt upp ny information om grafikarkitekturen Vega, vilken ser ut att komma med många förbättringar.

Den kommande grafikarkitekturen från AMD får namnet Vega och väntas bli företagets återkomst på entusiastmarknaden för grafikkort. Än är väldigt lite känt om Vega, men enligt tidigare uppgifter ska den kunna stå jämsides med och i vissa fall prestera bättre än Nvidias grafikkort baserade på arkitekturen Pascal.

Tidigare under veckan publicerade AMD en ny webbplats tillägnad Vega, tillsammans med en nedräknare till CES 2017 där de nya grafikkorten ska visas up. Nu har dock användare på 3DCenters forum gått händelserna i förväg och grävt upp en bild på webbplatsen med ny information kring Vega.

Vega_Wordcloud-01-black.png

Bilden bekräftar bland annat tidigare uppgifter om att namnet på arkitekturen blir Vega NCU, vilket står för Next Compute Unit och blir uppföljaren till GCN. I övrigt nämns även stöd för virtuellt minne upp till 512 TB, fyra gånger så hög strömeffektivitet samt fördubblad prestanda oavsett klockhastighet.

Vega har ännu inget fast lanseringsdatum, men planeras att visas upp under CES 2017 för att sedan släppas någon gång under årets första halva.

► Läs alla artiklar från #ces-2017

Kommentarer till artikeln

117 debattinlägg

Skicka en rättelse
28

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

10

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

33

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

30

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

55

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

148

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

26

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer