Microsoft tillkännager tekniska detaljer för spelkonsolen Project Scorpio

Inför lanseringen av Microsofts nya värstingkonsol vid kodnamn Project Scorpio tillkännages de tekniska detaljerna, som ska göra det möjligt att rendera spel i 4K-upplösning.

Sony och Microsoft lanserade sina spelkonsoler Playstation 4 och Xbox One samtidigt, inför julhandeln år 2013. Det stod snabbt klart att Sonys dito var den mer kraftfulla varianten både på papper och i praktiken, någonting bolaget befäste ytterligare i och med lanseringen av Playstation 4 Pro.

Project-Scorpio.png

Microsoft ville dock inte vänta till nästa generationsskifte utan tillkännagav i juni 2016 Project Scorpio – mjukvarujättens motsvarighet till Sonys Playstation 4 Pro. Inför lanseringen som äger rum senare i år avtäcks nu de tekniska detaljerna i samarbete med experterna på Digital Foundry.

Specifikationer: Microsoft Project Scorpio

Project Scorpio

Xbox One S

Playstation 4 Pro

Teknik

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

Kretsyta

360 mm2

240 mm2

348 mm2

CPU

AMD x86-64
8 kärnor optimerad "Jaguar"
2,3 GHz
4 MB L2-cacheminne

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
1,75 GHz
4 MB L2-cacheminne

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
2,1 GHz
4 MB L2-cacheminne

GPU

40 CU
2 560 streamprocessorer
1 172 MHz
6,0 TFLOPS

12 CU
768 streamprocessorer
911 MHz
1,31 TFLOPS

36 CU
2 304 streamprocessorer
911 MHz
4,2 TFLOPS

Minnesmängd

12 GB GDDR5

8 GB DDR3
32 MB ESRAM

8 GB GDDR5

Minnesfrekvens

6 800 MHz

2 133 MHz

6 800 MHz

Bandbredd

326 GB/s

68 GB/s (DDR3)
218 GB/s (ESRAM)

218 GB/s

Hårddisk

1 TB (2,5")

500 GB, 1 TB, 2 TB (2,5")

1 TB (2,5")

Optisk läsare

4K UHD Blu-ray

4K UHD Blu-ray

Blu-ray

Microsoft står fast vid tidigare utfästelser och den nya systemkretsen har likt såväl Xbox One (S) som Playstation 4 (Pro) åtta processorkärnor. Det handlar fortfarande om arkitekturen Jaguar från AMD som skruvats upp med 31 procent till 2,3 GHz. Detta är dock inte den enda förbättringar, utan Microsoft talar även om andra arkitektoniska prestandaoptimeringar.

På grafikfronten tar Project Scorpio ett rejält kliv upp från Xbox One S och springer om Playstation 4 Pro med besked. Först och främst har Microsoft valt att använda AMD:s arkitektur Polaris, med särskilda optimeringar för Project Scorpio. Detta samtidigt som de skruvar upp antalet beräkningsenheter och klockfrekvenser.

Det handlar om 40 beräkningsenheter, vilket ger 2 560 streamprocessorer. Detta kombineras med en klockfrekvens om 1 172 MHz för en teoretisk beräkningskraft om 6,0 TFLOPS – hela 458 procent högre än 1,31 TFLOPS för Xbox One S och 488 procent högre än ursprungliga Xbox One.

Project-Scorpio-4.png

En annan stor förbättring märks på minnesfronten. Här kastar Microsoft ut konceptet med en stor buffer DDR3-minne med ett mindre ESRAM, till förmån för en större pool av GDDR5-minne. Minnesmängden är nu 12 GB över en 384-bitars minnesbuss, vilket med GDDR5-kretsarna klockade i 6 800 MHz ger en bandbredd om 326 GB/s.

Av spelkonsolens 12 GB GDDR5 kan 8 GB användas för spel, medan 4 GB är reserverade för övriga systemet. Detta att jämföra med 5 GB respektive 3 GB för Xbox One (S). Anledningen till detta är att huvudmenyn renderas i 4K-upplösning med Project Scorpio.

Den nya systemkretsen är inte enbart snabbare på pappret, utan Microsoft har gjort flera saker för att leverera bättre spelprestanda. Bland de största som lyfts fram är att processorkärnornas kommunikation med grafikdelen har lägre latenser, samt att det finns ny dedikerad hårdvara för ljud för att avlasta kärnorna.

Project Scorpio är i första rummet tänkt för att möjliggöra för 4K-upplösning i spel. Den som sitter på en TV med upplösningen 1080p går dock inte lottlös, då titlar som optimeras för Project Scorpio renderas i den högre upplösningen och skalas ned (eng. supersampling) för att ge en kantutjämnande effekt.

Likt Sony Playstation 4 Pro behåller Microsoft kompatibilitet med Xbox One (S). Titlar som utvecklas med Project Scorpio måste således även ha ett läge som gör det möjligt att spela samma spel på en av de äldre syskonmodellerna. Samtidigt ska även äldre spel utan särskilda optimeringar kunna dra nytta av den mer potenta hårdvaran i Project Scorpio.

I en separat artikel listas fem sätt som äldre spel kan nyttja beräkningskraften i Project Scorpio. Dessa fem är bättre och mer konsekvent prestanda, generellt högre upplösning i dynamiska titlar, förbättrad texturfiltrering (AF), snabbare laddningstider och slutligen möjligheten att spela in segment i 4K UHD med 60 bilder per sekund (FPS) via finessen GameDVR utan prestandaförlust.

Microsoft har ännu inte gått ut med något officiellt namn för Project Scorpio, men sannolikt är att detta presenteras i samband med E3 2017 i juni.

Kommentarer till artikeln

125 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

15

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

27

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

30

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

7

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

13

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

22

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer

28

Destiny 2 Beta med Kenneth och Emil

Det är betatid för kommande Destiny 2. Kenneth och Emil sitter laddade i studion, redo att servera första tankar och upplevelser från spelet. Läs mer

137

Regeringens utredare vill ge svensk polis rätt att avläsa datorer i hemlighet

I takt med att allt mer information krypteras försvåras polisen arbete. Regeringens utredare kommer därför lägga fram ett lagförslag som tillåter polisen att läsa av misstänktas datorer i hemlighet. Läs mer

42

Windows 10 Creators Update inkompatibel med vissa Intel-processorer

Bara två år efter lanseringen av Windows 10 stöter vissa Intel-processorer på patrull i samband med senaste uppdateringen Creators Update. Läs mer

5

Acer kan bli först ut med processor ur Intels arkitektur Coffee Lake

Intels arkitektur Coffee Lake lanseras senare under året, och nu avslöjas en av de första modellerna med processorn, där bland annat fler kärnor står på menyn. Läs mer

13

AMD Ryzen Threadripper kan ackompanjeras av sluten vattenkylning

Inför den stundande lanseringen av Ryzen Threadripper gör nya uppgifter gällande att medföljande vattenkylning kan vara aktuellt. Läs mer