Prey-utvecklare: "Steams återköpspolicy gör demo överflödigt"

Prey-utvecklare: "Steams återköpspolicy gör demo överflödigt"

Enligt en av Preys utvecklare behövs ingen separat demoversion av spelet för PC. Detta då Steam-spelare har möjlighet att testa spelet i upp till två timmar och få pengarna tillbaka.

Senare under veckan släpps Arkane Studios senaste actionäventyr Prey till PC och konsol. Tidigare under månaden släppte utvecklaren en kortare demo för spelet som visade upp den första timmen. Demoversionen släpptes dock endast till Playstation 4, något som ifrågasatts av många spelare på PC.

I en intervju med spelsajten Ausgamers berättar en av spelets utvecklare Raphael Colantonio att detta har att göra med resurser. Enligt honom fanns inte möjlighet att ta fram en demoversion även för PC och han menar att Steams återköpspolicy ändå redan fungerar som ett demo. Detta då spelare kan spela i upp till två timmar och få pengarna tillbaka om de inte är nöjda.

It's just a resource assignment thing. We couldn't do a demo on both the console and on the PC, we had to choose. And besides, PC has Steam. Steam players can just return the game [prior to playing] 2 hours so it's like a demo already.

Han berättar även att de lärt sig av sina misstag med Dishonored 2, vilket drogs med många problem på PC-plattformen långt efter dess lansering. Uppgifterna om att det handlar om ett spel som portats från konsol avfärdar han också och menar att Prey, precis som utvecklarens övriga speltitlar, utvecklats för PC i första hand.

Prey släpps den 5 maj till Playstation 4, Xbox One och PC/Windows.

Kommentarer till artikeln

47 debattinlägg

Skicka en rättelse
16

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

34

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

68

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

4

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

28

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

39

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

16

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

24

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer