I juli förra året lanserade spelutvecklaren No Matter Studios en Kickstarter-kampanj för spelet Prey for the Gods, ett bossfokuserat actionäventyr. Spelet lyckades samla in lite mer än 500 000 USD och planeras att lanseras mot slutet av året till PC, och ska senare även komma till Xbox One och Playstation 4.

I ett nytt blogginlägg på utvecklarens webbplats berättar de att spelet tvingats byta namn till Praey for the Gods. Detta då Bethesda, som ger ut nyligen lanserade Prey, anser att de två spelen riskerar att blandas ihop.

We could’ve fought this and we did think about it for quite a while. Something like a trademark opposition can be long and depending on how far someone wants to fight it can be very expensive. We didn’t want to spend our precious Kickstarter funds, nor did we want to have to ask for additional funds to fight this in court.

Enligt No Matter Studios håller de inte med om Bethesdas åsikt, men väljer ändå att byta namn då det är den lättaste lösningen. De menar att de inte vill slösa Kickstarter-pengar på en utdragen rättsprocess, utan istället satsa dessa på att fortsätta utveckla spelet.

We really didn't have much of a choice. If we don't oppose the mark, we risk losing our Prey trademark and that isn't acceptable. Unfortunately, that's how trademark law works.

I ett uttalande till spelsajten IGN berättar Bethesda att de inte "hade mycket annat till val" än att begära ett namnbyte på Prey for the Gods. Anledningen till detta tillskrivs att de skulle riskerat förlorat rätten till varumärket "Prey", om de inte motsatte sig spelnamnet.

Bethesda har varit i liknande situationer förut, där en av de mer uppmärksammade är med Minecrafts utvecklare Mojang. De hävdade i detta fall att Mojangs kortspel Scrolls kunde förväxlas med deras rollspelsserie The Elder Scrolls och i detta fall förlorade Bethesda.