Resultat från SweClockers läsarundersökning våren 2017

Resultat från SweClockers läsarundersökning våren 2017

I SweClockers undersökning framgår att köpviljan är stark bland medlemmarna när det kommer till komponenter och spel, men också att det råder fortsatt skepsis kring virtuell verklighet.

Tidigare under året arrangerade SweClockers och European Hardware Association en läsarundersökning för att spana av teknik- och köptrender. Sammantaget visar resultaten att SweClockers medlemmar har höga ambitioner när det kommer till att vädra plånboken och att det fortfarande råder skepsis kring virtuell verklighet.

Spelhårdvara drivande

På frågan "Hur mycket väntas du spendera på teknikprylar under 2017?" svarade knappt 18 procent att de tänkte lägga lite eller mycket mindre än år 2016. Drygt 28 procent trodde att de skulle bränna ungefär lika mycket pengar detta år, medan en majoritet på strax över 54 procent trodde på ett högre belopp.

dustinexpo17_35.jpg

När det kommer till vad man tänkt handla under året svarade nästan 59 procent på hårdvara för spel, medan 34 procent kryssade i kanske och endast 7 procent menade att det var en kategori som inte var intressant. Andra kategorier folk väntades köpa nya teknikprylar inom var mobiltelefoner och kringutrustning, samt produkter för smarta hemmet.

Tveksamheter kring VR och AR

Oavsett om det handlar om persondatorer (PC), spelkonsoler eller mobiltelefoner är virtuell verklighet (VR) någonting branschen som helhet tror på. Undersökningen visar dock att SweClockers läsare inte är helt övertygade, i alla fall när det kommer till tekniken som spelplattform. Knappt 6 procent planerade köpa VR för spel, medan hela 41 procent svarade "kanske" och resterande svarade att de inte hade några planer på detta.

Samtidigt visar undersökningen att nära 58 procent ännu inte testat VR, medan endast knappa 17 procent haft möjligheten att pröva på tekniken hos en bekant. Resterande 25 procent svarade att de endast testat VR som hastigast på event eller hos en återförsäljare.

dustinexpo17_10.jpg

Trots tveksamheter kring att lägga pengar på VR svarar endast 21 procent att de inte bryr sig alls om tekniken. En nära besläktad teknik som är i ropet är förstärkt verklighet (AR), där två tydliga exempel är Google Glass och fjolårets storsuccé inom mobilspel – Pokémon Go. Här svarar dubbelt så många, 42 procent, att de inte bryr sig om AR. Knappt 41 procent svarade att de kan tänka sig börja använda AR under 2017, medan resterande på ett eller annat vis redan har AR i sina liv.

I mycket av rapporteringen kring både AR och framförallt VR är spel för PC i fokus, men teknikerna har på kort sikt störst potential att nå den breda massan genom smarta telefoner. Trots detta svarar 65 procent att de inte kommer ta hänsyn till huruvida en telefon vid köp har stöd för teknikerna, 29 procent kommer titta efter och ha det i åtanke medan resterande gör gällande att det blir helt avgörande.

Hembyggda datorer dominerar

När det kommer till "färdiga system" ratar inte helt oväntat en betydande majoritet av medlemmarna tanken kring detta – hela 68 procent svarade att de definitivt inte kommer köpa ett färdigbygge. Bland resterande kryssade 20 procent i kanske, nästan 11 procent att de kommer göra ett sådant köp medan 1 procent svarade att de planerar göra det mer än en gång.

Inom bärbara svarar 64 procent att de inte kommer köpa en sådan. Däremot ökar andelen "kanske" till närmare 31 procent, samtidigt som den del som bestämt sig för detta dyker skarpt till strax under 5 procent. Drygt en halv procent gör gällande att de kommer köpa in mer än två bärbara datorer under året.

IMG_4202.jpg

Fältet är förhållandevis jämnt när det kommer till vilka komponenter som planeras inhandlas under året. I toppen ligger grafikkort, SSD-lagring, primärminne (RAM), processorer (CPU), moderkort, mekaniska hårddiskar och CPU-kylare. Intresset att köpa ny datorlåda eller nätaggregat är lägst, sannolikt då många som bygger eget i hög grad återanvänder båda delar.

När det kommer till kringutrustning märks åter att spelande ligger i fokus för en stor del av SweClockers läsare. Mest intressant för köp under året är just headset, tangentbord tätt följt av möss. Därefter kommer extern lagring, den växande kategorin av "spelmöbler" och slutligen nätverksroutrar.

Kommentarer till artikeln

28 debattinlägg

Skicka en rättelse
170

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

12

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

65

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

38

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

46

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

35

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

55

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

119

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

18

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer