AMD Radeon RX Vega presterar bättre än Geforce GTX 1080 i 3DMark 11

AMD Radeon RX Vega presterar bättre än Geforce GTX 1080 i 3DMark 11

De första resultaten med vad som tros vara flaggskeppet i AMD:s Radeon RX Vega-familj hittar ut på webben och visar ett kort som slår Geforce GTX 1080, men ligger långt efter GTX 1080 Ti.

I slutet av juni lanserade AMD nya Radeon Vega Frontier Edition, som blev först ut att komma utrustad med grafikkretsen Vega 10. Flera medier har tagit tillfället i akt att inhandla ett grafikkort och ge ett första smakprov på spelprestandan, som ligger mellan Geforce GTX 1080 och GTX 1070.

Nu hittar AMD:s grafikkort med ID-slingan 687F:C1 ut i databasen för 3DMark 11. Samma slinga har tidigare använts i olika läckor, men även av AMD själva när de gav media en första demonstration av Vega i december år 2016. Av allt att döma är detta toppmodellen i bolagets kommande Radeon RX Vega-serie.

AMD-RX-Vega-GTX-1080-Ti-GTX-1080-GTX-1070-3DMark-Performance-Wccftech.jpg

Grafikpoäng i 3DMark 11 (Performance)

Grafikkort

3DMark 11 (Performance)

Skillnad

Nvidia Geforce GTX 1080 Ti

38 389 poäng

+20,4%

AMD Radeon RX Vega (687F:C1)

31 873 poäng

Nvidia Geforce GTX 1080

27 618 poäng

-13,3%

Nvidia Geforce GTX 1070

23 608 poäng

-25,9%

Resultaten visar att grafikkortet med god marginal slår Nvidias Geforce GTX 1070 och även passerar GTX 1080, som Radeon Vega Frontier Edition med samma grafikkrets inte kunde rå sig på. Nvidias värstingmodell GTX 1080 Ti har dock vad som ser ut att vara ointagligt övertag i just det här testet.

Specifikationer: AMD Radeon RX Vega

RX Vega

Vega FE

RX 580

R9 Fury X

Teknik

14 nm

14 nm

14 nm

28 nm

Krets

Vega 10

Vega 10

Polaris 20

Fiji XT

Kretsyta

484 mm2

484 mm2

232 mm2

596 mm2

Transistorer

?

?

5,7 miljarder

8,9 miljarder

Arkitektur

NCU

NCU

GCN 4.0

GCN 3.0

Streamprocessorer

4 096 st.

4 096 st.

2 304 st.

4 096 st.

Texturenheter

256 st.

256 st.

144 st.

256 st.

Rasterenheter

64 st.

64 st.

32 st.

64 st.

Basfrekvens

?

1 382 MHz

1 257 MHz

Turbofrekvens

1 630 MHz

1 600 MHz

1 340 MHz

1 050 MHz

Beräkningskraft

13 353 GFLOPS

13 107 GFLOPS

6 175 GFLOPS

8 602 GFLOPS

Minnesbuss

2 048-bit

2 048-bit

256-bit

4 096-bit

Minnesmängd

8 GB HBM2

16 GB HBM2

4/8 GB GDDR5

4 GB HBM

Minnesfrekvens

1 890 MHz

1 890 MHz

8 000 MHz

1 000 MHz

Minnesbandbredd

484 GB/s

484 GB/s

256 GB/s

512 GB/s

Strömförsörjning

?

8+8-pin

8-pin

8+8-pin

TBP

?

300 W

185 W

275 W

I databasen framgår även ytterligare detaljer om prestandan, där AMD lyckats få ut ytterligare 30 MHz på grafikkretsen över Radeon Vega Frontier Edition. Att det till skillnad från detta lyckas utprestera Geforce GTX 1080 med så pass god marginal talar också för att RX Vega har lättare att upprätthålla en högre klockfrekvens vid belastning. Detta skulle kunna tillskrivas en bättre kyllösning.

Vidare bekräftas också AMD:s tidigare uttalande om att Vega för spel får 4 och 8 GB grafikminne, då listningen i databasen visar 8 GB för 687F:C1. Detta är lägre än beräkningsorienterade Radeon Vega Frontier Edition, som bestyckats med den dubbla mängden 16 GB.

Huruvida prestandasiffrorna stämmer med den slutgiltiga produkten är det svårt att sia om, då polering av drivrutinerna kan lyfta Vega ytterligare. En annan möjlighet är att AMD skruvar upp klockfrekvenserna ytterligare, men den redan skyhöga strömförbrukningen i Radeon Vega Frontier Edition på 1 600 MHz talar emot detta.

► Läs alla artiklar om #AMD Vega

Kvarvarande frågetecknen om AMD Radeon RX Vega inklusive dess prestanda väntas besvaras på grafikkonferensen Siggraph 2017 den 30 juli.

Källa: Wccftech

Kommentarer till artikeln

89 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

35

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

78

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

6

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

30

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

40

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

16

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

25

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer