Intel överger NetBurst

Nu är det bekräftat, Intel kommer att överge sin NetBurst-teknik när det gäller processorer.

NetBurst introducerades med lanseringen av Pentium 4 vilket har hängt med väldigt länge i datorbranschen. Dock har den skapat mycket problem för Intel den senaste tiden. Värmeutvecklingen har inte varit i linje med prestandaförbättringen och flera modeller har slopats helt, bland annat 4 gigahertz-modellen av Pentium 4 på LGA775-sockeln. Intel har satsat stenhårt på NetBurst-arkitekturen vilket har skapat sockelbyten, specifikationer på processorsockeln (i och med Prescott-kärnan) och nya och större kylfläktar.

Intel har alltså bekräftat att de går ifrån NetBurst-tekniken vilket helt enkelt inte är effektiv längre när det skall få plats två kärnor på en processor.

Den nya tekniken som inte har något namn än kommer att lanseras någon gång i nästa år. Intel skall då presentera Averill-plattformen där en processor som heter Conroe skall utnyttja den nya tekniken. Den är byggd med 0,065 mikrometers tillverkningsprocess och har två bröder med namnen Merom och Woodcrest där Conroe är en desktop-version och Merom är en bärbar variant av denna kärna. Woodcrest finns det mycket lite information om men är troligen en server-variant med fyra kärnor i Xeon-familjen processorer.

Dessa processorer kommer vara den andra generationen processorer med dubbla kärnor från Intel och baserat på denna information antar vi att de lanseras i andra hälften av 2006.

Kommentarer till artikeln

32 debattinlägg

Skicka en rättelse
49

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

43

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

24

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

32

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer