Intel-historia från 1971

Sedan Intel lanserade Core 2 Duo-processorerna i somras har företaget figurerat otroligt mycket i media, även här på SweClockers. Sajten Fastsilicon har publicerat en mycket intressant artikel som handlar om Intels historia på processorserien och hur de har fått positionen på marknaden de har idag.

Intel lanserade för mer än 30 år sedan, närmare bestämt 1971, processorn 4004 som var en 4 bitars processor med en klockfrekvens om 740 kilohertz eller 0,740 megahertz. Senare släppte de 8088 och 8086 vilket blev en stor hit på grund av att den användes i IBM:s PC-datorer.

Artikeln är skriven av Scott Piercy och presenterar historian från 4004 till dagens Core 2 Duo-processorer. Det finns en mängd intressanta och roliga detaljer i artikeln och är du intresserad av datorhistoria kan vi varmt rekommendera denna artikel.

Busicom ended up going into bankruptcy and never used Intel's 4004. However, the 4004 was eventually utilized in many other applications. Due to it's programmability it was able to replace many custom logic circuits. The Pioneer 10 spacecraft launched in 1972 went down in history as the first spacecraft to possess a microprocessor, said microprocessor being none other than an Intel 4004. If Intel had their "Intel Inside" promotion back then, that certainly would have looked cool on the side of an interstellar spacecraft.

Läs hela artikeln hos Fastsilicon.

39

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

12

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

3

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

37

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

22

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

31

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

59

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

149

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer